Hva er viktig for deg?

Hva er viktig for deg? dagen den 6. juni-18 er en markering som foregår i mange kommuner og sykehus, også internasjonalt.

Ringebu Kommune ved helse og omsorgstjenesten markerer "Hva er viktig for deg?" dagen i hele uke 23 ved å bære en fargerik buttons med en påminnelse om å innlede gode samtaler.
Helsepersonell blir oppfordret til å spørre et enkelt, men viktig spørsmål.

"Hva er viktig for deg?" dagen har sitt utspring i læringsnettverkene, som KS gjennomfører satsingen i samarbeid med Folkehelseinstituttet på oppdrag for Helse- og omsorgsdepartementet. Det å stille spørsmålet "Hva er viktig for deg?" har blitt en del av arbeidet vårt med gode pasientforløp.

Ved å stille spørsmålet "Hva er viktig for deg?" flyttes oppmerksomheten fra sykdom til helse og fra diagnose til helse mennesket. Dette er en viktig retningsendring i helsevesenet basert på en helsefremmende tilnærming og en styrket pasientrolle.

Aktiv deltagelse i utforming av egne mål øker den enkeltes motivasjon og styrker mestring.