"Aldershjemmets venner-bussen" donert bort til Ukraina

Fredag kom Andrij Byk fra Ukraina sammen med søskenbarnet sitt for å hente den tidligere «Aldershjemmets venner bussen» som nå skal brukes ved fronten i Ukraina.

Ringebu kommune la i utgangspunktet ut bussen for salg, da den var blitt erstattet av en ny bil. Andrij sin søster Adiana, som bor i Norge, så annonsen på finn.no og tok kontakt med kommunen. Da det kom en forespørsel om å kjøpe bussen for bruk i Ukraina, bestemte kommunen seg for å donere bussen.

Andrij har skaffet flere biler til bruk ved fronten, vanligvis finner han bilene i Polen. En stor og romslig bil med firehjulstrekk er vanskelig å få tak i og han er veldig glad for gaven fra Ringebu kommune. Andrij sier at det kommer mye mindre utstyr til Ukraina nå enn i starten av krigen.

Bussen skal lakkeres om og få kraftigere dekk da den skal brukes til å frakte personer, utstyr og mat til og fra fronten. Andrij sier at han vil sende kommunen bilde av bilen i arbeid ved fronten.