Fredag 1. november arrangerte Ringebu kommune årets kulturkveld med overrekkelse av kulturprisen 2019 til Mariann Hagen Tømterud.

Levekårsutvalget i Ringebu har tidligere i år vedtatt at kulturprisen 2019 tildeles Mariann med følgende begrunnelse:
«Mariann Hagen Tømterud
 har vært, og er, en ildsjel og pådriver for å bevare og formidle kunnskap om en stolt, men truet bunadstradisjon. Hun er en dyktig kulturbærer av gamle håndverksteknikker som er truet eller i ferd med å forsvinne, såkalt rødlistet. Som leder for en utstrakt kursvirksomhet i regi av Ringebu-Fåvang Husflidslag, har hun siden midt på 2000 tallet ledet flere kurs hvert år. Antakelig er det etter disse årene flere hundre deltakere som har gjennomgått og gjenoppdaget nesten glemte teknikker og som i dag kan glede seg over

håndsydde bunader til seg eller sine familiemedlemmer».

Ordfører Arne Fossmo delte ut prisen på kr 10.000 sammen med Levekårsutalget. Ordfører fremhevet i sin overrekkelsestale at Ringebu kommune er stolte og glade for at håndverket med bunadssøm blir holdt ved like og formidlet til andre gjennom alle kursene som Mariann har holdt gjennom årene. Det er også et viktig arbeid som utføres gjennom ledelse av studieringen som henter fram igjen gamle teknikker som er i ferd med å forsvinne.

I sin takketale fremhevet Mariann at hun var veldig takknemlig for utmerkelsen og glad for at håndverkstradisjonen blir lagt merke til. Hun takket også alle kursdeltakerne som har deltatt på kurs opp gjennom årene. Det er på bakgrunn av dere at vi har et såpass aktivt bunadssømmiljø i Midt-dalen og at det blir arrangert kurs gang på gang. Det å hente fram igjen gamle teknikker og gjenskape gamle bunader er en viktig del av arbeidet for studieringen. Vi har til og med sydd en gammel herrebunad i lerret før vi turte å sy den i ullstoff.

Mariann ble behørig takket av Ingrid Kvernes som framførte takk på vegne av alle kursdeltakere og av Edda Borgen fra studieringen. Begge påpekte at de var veldig takknemlige for Marianns sindige og rolige væremåte og fremhebet hennes kommentarer «husk detta e håndverk og det går itte fort». Hun er en inspirator til alle kursdeltakere og det er grunnen til at mange deltar på kurs år etter år hos Mariann.

Vi takker Knut Olafsen for lån av bilde.

Sangelever og band fra Ringebu kulturskole sto for underholdningen på kulturkvelden. De leverte en flott musikalsk forestilling med glans. For anledningen var bandet «Lanz Bulldogs» satt sammen og besto av Vegard Moen, Lars Lindvig, Hanne Dalen, Brede Vestby og Steinar Flåtemo. Vokalister var Lars Wetterhus Sylte, Sigrid Aarnes, Mia Aarnes, Mina Holdbrekken, Hanne Dalen, Frida Tromsnes og Maria Lunde. Ida Sofie Kleven ledet det musikalske innslaget med både dikt og presentasjoner av innslagene. Kvelden for øvrig ble ledet av konferansier Kristin Anita Johnsen.