Innspill til kommende trafikksikkerhetsplan

Ringebu kommune har satt i gang arbeider for å oppnå godkjenningen trafikksikker kommune. Godkjent trafikksikker kommune betyr ikke at det ikke skjer trafikkulykker, men godkjenningen er et kvalitetsstempel for godt, målbevisst og helhetlig arbeid med trafikksikkerhet.

Som et ledd i denne godkjenningen må gjeldene trafikksikkerhetsplan revideres, og i den forbindelse er det ønskelig med innspill fra skoler, barnehager, lag, foreninger, privatpersoner og andre på tiltak som kan være med på å bedre trafikksikkerheten. Dette kan være både fysiske og organisatoriske tiltak. Organisatoriske tiltak kan være trafikkopplæringen av innvandrere som gjennomføres av Ringebu læringssenter, holdningskampanjer som belyser trafikksikkerhet. Fysiske tiltak kan være utbedringer av kryss for å bedre siktforholdene, nye gangveger, fartshumper, belysning med mer. Alle forslag som mottas vurderes fortløpende. Tiltak som vurderes som ikke relevante tiltak i trafikksikkerhetsplanen kan likevel bli vurdert og gjennomført gjennom andre tiltak.

Ringebu kommune bevilger årlig 100.000 kr gjennom investeringsbudsjettet, og kommunen har mulighet til å søke om ytterligere midler til trafikksikkerhetstiltak fra Oppland fylkeskommune så lenge tiltaket fremkommer av trafikksikkerhetsplanen.

Det bes om at forslag er oversendt kommunen innen 1. desember 2018. Forslag til tiltak sendes post@ringebu.kommune.no. Det bes om følgende saksnummer fremkommer i emnefeltet 18/362, og at tiltaket beskrives så godt som mulig.

Gjeldene trafikksikkerhetsplan finnes her