Viktig melding!

Ny jernbanekulvert i Ringebu står klar – styrker trafikksikkerhet og beredskap

Den nye jerbanekulverten i Ringebu sentrum er satt på plass.

Prosjektet markerer et viktig steg for trafikksikkerhet, beredskap og fremkommelighet i kommunen – og er resultatet av et godt samarbeid mellom Ringebu kommune og Innlandet fylkeskommune. 

Det er Ringebu kommune som er byggherreansvarlig. Innlandet fylkeskommune har bevilget inntil 75 millioner kroner til ny undergang og ombygging av fylkesvegen mellom undergangen og E6.

– Det er kjempebra at Ringebu kommune og fylkeskommunen kan samarbeide om et prosjekt som vi begge har interesse av. En bedre løsning for trafikkavviklinga her er gunstig både for fotgjengere, syklister, næringslivet, reiselivet og beredskapen, sier lederen i samferdselsutvalget i Innlandet fylkeskommune, Iselin Vistekleiven. 

Lederen i samferdselsutvalget, Iselin Vistekleiven, og ordføreren i Ringebu, Arne Fossmo, foran den nye jernbanekulverten i Ringebu sentrum - Klikk for stort bildeLederen i samferdselsutvalget, Iselin Vistekleiven, og ordføreren i Ringebu, Arne Fossmo

Et løft på 1500 tonn

Et enormt arbeid har pågått siden i vår, ved Randklevsvegen og området rundt jernbanekulverten. De siste ukene har den nye kulverten blitt støpt og løftemekanismer satt på plass. Forrige uke ble den gamle kulverten gravd ut og fjernet, og i løpet av noen timer mandag 15. september ble den 1500 tonn tunge nykulverten møysommelig installert, i det som må ha vært et av Norges tyngste flytt i 2025.

Tidspress og koordinering 

Denne fasen av arbeidet er gjennomført i god dialog med Bane Nor, i forbindelse med en planlagt togstans på Dovrebanen, noe som har krevd nøye og presis koordinering mellom aktørene. 

Vedtaket i fylkestinget om å gi Ringebu kommune et bidrag på inntil 75 millioner, ble gjort i oktober i fjor. Kommunen har dermed hatt under et år til å få bygget og gjort kulverten klar til å skyves på plass under den planlagte togstansen.

Vistekleiven takker Ringebu kommune for å ha tatt på seg ansvaret for å planlegge og gjennomføre byggeprosjektet.

–Kommunen har jobbet effektivt og stått på for å rekke å få gjennomført dette på kort tid. Resultatet er svært bra. Det er spesielt gledelig at barn og unge på vei til og fra skole og fritidsaktiviteter snart får en mer trafikksikker veg å gå på, sier hun.

F.v.: tjenesteleder for VVAR i Ringebu kommune, Pål Østen Solberg, Bjørn Atle Brun fra entreprenør E Rolstad AS, Arne Fossmo og Iselin Vistekleiven

Styrker både trafikksikkerhet og beredskap

I den neste fasen skal fylkesvegen mellom undergangen og E6 bygges om og få bedre stigningsforhold. Når det er gjennomført, kan undergangen tas i bruk av større kjøretøy.

Frihøyden i den nye undergangen blir ca. 3,9 meter fri høyde. Når hele byggetrinn to er ferdig blir full frihøyde ca. 4,9 meter og 8,4 meter bred. Gang og sykkelveg får føringshøyde 3,1 meter og bredde 4,37 meter.  

– Å gjøre veien sikrere og tryggere for myke trafikanter har vært en av hovedgrunnene for å gjennomføre kulvertbyttet. Den gamle kulverten var smal og utdatert, og oppfylte ikke dagens krav til bredde og høyde. Den nye gir tryggere forhold for gående og syklende, og er spesielt viktig for skolebarn som ferdes mellom boligområder og den nye barne- og ungdomsskolen sør for E6, forklarer ordfører Fossmo.

– I tillegg har kulverten stor beredskapsmessig betydning. Når E6 stenges, har Randklevsvegen tidligere vært eneste omkjøringsvei – men den gamle kulverten har ikke vært egnet for større kjøretøy. Den nye løsningen sikrer at både nødetater og innbyggere har trygg og tilgjengelig ferdsel også ved stengte hovedveier. 

– Vi er glade for det gode samarbeidet med fylkeskommunen og Bane Nor, og stolte over å ha gjennomført et så omfattende prosjekt på så kort tid. Det har krevd presisjon, samarbeid og stor innsats fra alle involverte, slår Fossmo fast. 

E Rolstad er hovedentreprenør for prosjektet. Du kan lese mer om det her: Merkedag for Randklevsvegen

Arkivbilde fra mai 2025, ved den gamle jernbanekulverten.