Sjølsagt ska ælle vera med - kursdag for tilsatte i barnehager, skoler og SFO

Torsdag hadde alle tilsatte i barnehager, skoler og SFO kursdag om hva som skal til for å skape et trygt, godt og inkluderende miljø i barnehager, skoler og SFO.

Dagen startet på Sør-Fron kulturhus der 450 tilsatte i barnehager og skoler i Midt-Gudbrandsdalen fikk høre professor Ingrid Lund holde et engasjerende foredrag med tittelen "De voksne så liksom bare forbi!".

Ingrid Lund er en av landets fremste eksperter på mobbing og inkluderende læringsmiljø. I samarbeid med andre forskere beskriver hun mobbing av barn som handlinger fra voksne og/eller barn som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull person i fellesskapet og ha muligheten til medvirkning.

I foredraget fokuserte hun på de voksnes ansvar for at barn og elever skal oppleve å være inkludert i barnehage og skole. Hun formidlet at det handler om de tre kjerneelementene holdninger, kunnskap og handlinger - der holdningene er det mest grunnleggende. I tillegg vektlegger Ingrid Lund betydningen av godt samarbeid på alle områder - både blant kollegaer, på tvers av tjenester, og ikke minst, godt samarbeid med foreldrene.

Etter foredraget var deltakerne fra Ringebu samlet på Ringebu ungdomsskole for å arbeide videre med det vi hadde hørt. Gjennom bruk av metoden dialogkafe møttes tilsatte på tvers av arbeidssteder og drøftet problemstillinger som kom opp i foredraget. Det kanskje mest sentrale punktet som kom fram under oppsummeringen var en samstemt stadfesting av de voksnes ansvar for at alle barn og elever skal føle seg inkludert, og hvilke handlinger som kreves av voksenrollen for å få til dette.

Kursdagen var en del av regionens deltagelse i det nasjonale prosjektet "Inkluderende barnehage-/skolemiljø".
I Ringebu kaller vi prosjektet sjølsagt ska ælle vera med - klarer vi alle, både i barnehager, skoler, SFO og ellers i lokalsamfunnet å leve opp til den holdningen, vil vi komme langt på vegen med å skape et trygt, godt og inkluderende miljø i barnehager og skole.