Tirsdag startet vaksineringen av helsepersonell ved Ringebu helsesenter

I går var en gledens dag, når ansatte ved legekontoret fikk Pfizer-vaksinen. FHI har bestemt at helsepersonell i kritiske posisjoner eller med nær pasientkontakt kan få inntil 20 % av vaksinedosene som sendes ut til kommunene, og er dermed prioritert å få vaksine parallelt med beboere på sykehjem og personer i risikogruppen. Personell ved legekontoret er først prioritert av helsepersonell i primærhelsetjenesten.

Vaksineglassene fra BioNTech og Pfeizer skal inneholde minst fem doser, mens mengden i glasset er nok til å dekke seks eller sju doser. Legekontoret fikk vaksinert 7 personer i dag på ett vaksinasjonsglass.

Kommunen skal fremover avsette 20 % av sine vaksiner til ansatte i helsevesenet.