Velkommen til vinterferie i Ringebu kommune!

I år er det avstand og hygiene som gjelder i vinterferien, men vi skal selvfølgelig nyte gode dager ute i vårt flotte vinterlandskap. Enten du skal på bortoverski, eller nedoverski, eller oppoverski, eller ake, eller… så gjelder det å tenkte smittevern i alt vi gjør. Det er sammen vi gjør det tryggere for hverandre.

Skal du handle eller ut å spise, husk å holde god avstand, bruk gjerne munnbind også, men husk at munnbind ikke erstatter avstand. Bare å senke skuldrene, og gjør gjerne innkjøp når du tror at det ikke er mange andre i samme ærend. Kanskje tidlig eller sent på dagen?

Ferietid er tid for gode opplevelser, gjerne samme med de man er glad i. Ofte kombinert med et besøk til eldre slektninger, som kanskje er på en av våre institusjoner. Husk også der alle smittevernrådene, bare slik klarer vi å opprettholde lave smittetall. Selv om mange eldre har fått vaksine, så må vi fortsatt tenkte godt smittevern.

Tenkt også igjennom antall nærkontakter, og minimer de så langt det er mulig. Bruk gjerne også smittestoppappen fra FHI, og registrer deg når du blir oppfordret til det på spisesteder osv. Skal du i skibakken, så gjelder samme rådene, hold avstand, tenk smittevern.

Husk at det er de nasjonale regler som gjelder. Det presiseres at feriegjester skal ta med seg smittevernregler fra der de bor. Kommer de fra kommune der det er påbud om munnbind, skal de fortsatt beholde den praksis selv om de drar til kommune der det ikke er slikt påbud.

Følger du disse enkle, men allikevel vanskelig rådene, vil du få en flott og hyggelig vinterferie her i Ringebu kommune. Batteriene blir nok like mye ladet som tidligere år, for ferie er ferie, enten med eller uten smittevern.

Kos dere ute eller inne, med eller uten sol, kvikk lunsj og appelsin.

Ordfører:
Arne Fossmo

Kommunedirektør:
Håvard Gangsås

De nasjonale anbefalingene for vinterferien kan du lese her.