Verdens toalettdag 19. november - Dette skal ikke i vasken eller toalettet

FN har utpekt 19. november som verdens toalettdag for å sette søkelys på behovet for tilfredsstillende toalettforhold for alle. I våre nærområder er det behov for mer dovett, og vi velger å rette fokus mot fett og søppel som havner i toalett og vask.
Det er et velkjent og økende problem med fett som tetter private og kommunale avløpsrør. Fett som skylles ned i vasken eller kastes i do tetter igjen både dine og andres rør som skal føre avløpsvannet til rensestasjonen. Også annet søppel som våtservietter, q-tips og lignende som kastes i avløpet fører med seg store kostnader og bidrar til økt fare for driftsforstyrrelser, overløp og kjelleroversvømmelser.

Dette skal ikke i do! dovett.no

Her er en enkelt huskeliste som hjelper mot tetthet:

• Ting skal ikke i do med mindre det er dopapir eller har vært innom fordøyelsessystemet.
  • Ikke kast q-tips, snus, våtservietter, bleier, engangskluter, hår eller annet søppel i do. Ha alltid søppelbøtte på badet.
  • Fett fra stekepannen og annet stivnet fett fra matlaging fjerner du med tørkepapir, og kaster i matavfallet.
  • Fett som ikke stivner samler du i tett emballasje, for eksempel en melkekartong. Melkekartongen teiper du igjen og kaster i restavfallet. Har du store mengder flytende matfett kan du samle opp dette i en plastkanne og levere det til nærmeste gjenvinningsstasjon.
  • Ikke hell ut oljen fra glass og bokser med fetaost, oliven eller lignende i vasken. Bruk heller oljen i maten før du sorterer emballasjen.
  • Flytende matrester som supper og gryteretter skal ikke i avløpet. Hell restene over i en melkekartong, teip igjen og kast kartongen i restavfallet.

Er du usikker på hvordan du skal sortere avfallet ditt? Sorteringsguide og returpunkt for ulike typer avfall finner du på sortere.no

Mer informasjon og flere tips kan også finnes på dovett.no og fettvett.no

Se også artikkel fra NRK om flere eksempler på hva som er funnet i avløpet (alt fra gebiss til dunjakke) og skaper problemer her.

Mer informasjon om Verdens Toalettdag kan også finnes på FN sine sider.