Trygghetsalarmtjenesten omfatter:
- Programmering, montering og oppkobling av trygghetsalarm med sensorer
- Montering av nøkkel boks
- Service, vedlikehold og teknisk kontroll av alarm med sensorer
- Opplæring i bruken av trygghetsalarmen
- Etter utløst alarm vil hjemmetjenesten følge opp ved behov
Kriterier
- Personer som bor eller midlertidig oppholder seg i Ringebu kommune
- Har redusert bevegelighet med fare for fallulykker eller føler utrygghet for egen bosituasjon
- Har en helsetilstand som kan medføre utrygghet
- Føler ikke tilstrekkelig trygghet med å tilkalle hjelp via mobiltelefon
- Behovet for trygghetsalarm vurderes med utgangspunkt i kartlegging av funksjonsnivå. (IPLOS)
Forventninger til den som får innvilget trygghetsalarm:
- Bære alarmsmykket hele døgnet
- Ikke bruke alarmen dersom telefon kan benyttes
- Godta at det monteres en nøkkel boks på yttervegg og selv skaffe nøkkel som skal oppbevares i nøkkelboksen
- Erstatte alarmen/alarmsmykket ved tap eller ødeleggelser
- Kontakten til alarmen skal bestandig være tilkoblet
- Varsle hjemmetjenesten ved reiser og lengre fravær
- Boligen har fremkommelig vei
- Endringer av behov meldes Tildelingskontoret
Hjemmel
- Trygghetsalarm er en ikke lovpålagt tjeneste
Egenbetaling
- Nivå for egenbetaling fastsettes av Kommunestyret. (viser til eget skriv om betalingssatser)
For mer informasjon kontakt Tildelingskontoret:
Ingrid Kjos Braastad, fagansvarlig 404 10 275
Stine Lien Toftstuen, sosionom 918 26 948
Ingrid Ånsløkken, sykepleier 481 95 259