BARNEHAGEDAGEN 2017

l-barnehagedagen.jpg - Klikk for stort bilde

 

Årets tema for barnehagedagen er barnehagens arbeid med lek og lekens betydning for barns vennskap. Leken og det å ha noen å leke med, er det som barn selv sier er viktigst for å trives. Slagordet denne gangen er derfor: "Vi vil leke".

Barna forteller til forskere som spør, at det viktigste for deres trivsel i barnehagedagen er å leke og det å ha venner å leke med.

Våre barnehager skal preges av lekende læring og lærende lek.  Lek er barnets hovedaktivitet og har en egenverdi, det er lek for lekens skyld. Leken er en grunnleggende livs- og læringsform. Leken er ikke bare et middel for læring og utvikling, men den er også barns naturlige uttrykksform.

Leken er viktig for at barna skal utvikle en god selvfølelse og en følelse av kompetanse. Derfor er det avgjørende at barn får tid og rom til å leke. Leken har også betydning for utvikling av empati, selvforståelse og læring og den gir helse, indre tilfredsstillelse og trivsel. Det finnes ikke noe som kan erstatte spontan og selv initiert lek.

Lek bidrar til barns følelse av glede, tilfredsstillelse og lykke. Det å skape gode muligheter for barns lek i barnehagen er noe av det viktigste man kan gjøre for at barn skal få en god barndom.

De voksne i barnehagen er det viktig å tilrettelegge og være tilgjengelig for barnet. Det å være nær, men samtidig gi barnet god tid slik at det kan resonere seg frem til løsninger selv.

 

«Du må ikke skille lek fra læring og arbeid. Lek er liv». - Per Bernemyr.

«Lek er arbeid i barndommens rike». – Margareth Ollin

Publisert av Hilde Dalberg Kleven. Sist endret 13.03.2017