Brukte FM-radioer

1602[1].jpgMange husstander vil nå fremover kvitte seg med sine brukte FM-radioer.

MGR tar imot gratis brukte FM-radioer på all våre betjente mottak (Ruste, Kvam og Frya). I tillegg kan radioer leveres til butikker som selger tilsvarende varer.

Det anbefales ikke at brukte FM-radioer leveres til gjenbruk.

I samråd med en av våre samarbeidspartnere for slikt avfall har vi besluttet at vi ikke går for en egen innsamling og gjenbruk av brukte FM-radioer. Vi legger følgende til grunn:

• Gjenbruk av FM-radioer krever at de eksporteres til land med FM-nett  der man kan forvente et marked for brukte FM-radioer med norsk standard.
  • Slik eksport krever at hvert enkelt produkt er komplette, funksjonstestet , emballert og merket på en måte som gjør de godkjente for eksport og videresalg.
  • Vi antar at en del nordmenn vil kjøpe adapter til de dyreste og mest skikkelige FM-radioene. Rimelige, utrangerte og kanskje skadede radioer vil sannsynligvis dominere på gjenvinningsstasjonene.
  • Materialgjenvinningsgraden for denne typer avfall er meget  høy - over 90%. Radioer som havner i den norske avfallsstrømmen blir tatt hånd om på en trygg og ressurseffektiv måte som sikrer at miljøgifter ikke kommer på avveie. Vi har ikke samme garanti dersom vi sender produktet til andre land. Om en tid blir radioen avfall her også, og hva skjer da?