Endring i åpningstidene NAV Ringebu fra 1. juli 17

Gammel_nav-logo.jpg

NAV-kontorets primæroppgave er å drive arbeidsrettet oppfølging. De fleste av NAVs tjenester er nå tilgjengelig på www.nav.no og pr telefon. Behovet for oppmøte på NAV-kontoret uten avtale er derfor sterkt redusert. Derfor reduseres åpningstidene for de uten avtale ytterligere fra og med 1. juli 17.

Fra 1. juli har NAV Ringebu derfor følgende åpningstider:

• www.nav.no         -    døgnåpent
  • tlf. 55 55 33 33    -    kl. 08.00 - 15.30 hver dag
  • etter avtale           -    kl. 08.00 - 15.30 hver dag
  • uten avtale           -    kl. 10.00 - 12.00  mandag, tirsdag og fredag

Vi begrenser noe på åpningstida vår, fordi brukerne i større grad heller benytter våre moderne selvbetjeningsløsninger på www.nav.no. De kan enkelt søke informasjon og få svar der når det best passer for dem, i stedet for å måtte oppsøke NAV-kontoret. Dette er en del av digitalisering i Norge som også vi i NAV må tilpasse oss til.

Nav.no åpent hele døgnet

www.nav.no og alle selvbetjeningsløsningene er åpent hele døgnet. Brukere kan enkelt og sikkert logge seg inn på DittNAV, hvor alle personlige opplysninger om deres sak, utbetalingsdatoer og annen viktig informasjon ligger tilgjengelig. Våre digitale tjenester er også tilpasset mobil og nettbrett. Snart kan man nesten si at alle har sitt private NAV-kontor på mobilen 24 timer i døgnet. Framover vil det komme flere brukervennlige digitale tjenester på nav.no.

NAV har også et felles landsdekkende telefonnummer (55 55 33 33), hvor brukerne kan ringe oss og snakke med veiledere om sin sak og få svar på ulike spørsmål. Brukerne kan også chatte med oss på en del områder og vi er også tilgjengelige på Facebook og i andre sosiale medier.

NAV mottar på landsbasis årlig rundt 127 millioner brukerhenvendelse. Mange av dem handler om ting som er enkle å finne ut av og som finnes på www.nav.no/Ditt NAV. Det er enkelt og raskt å bruke nettet – du slipper å stå i kø, og du trenger ikke vente på at noen skal ringe deg opp igjen.

Mer tid til dem som trenger det mest

Kortere og tilpassede åpningstider betyr at vi får mer tid til å følge opp brukergrupper som trenger bistand fra NAV for å komme i arbeid og aktivitet. Dette gjelder både unge, fremmedkulturelle, og andre som har behov for vår bistand. Vi har mange brukere som trenger mye hjelp fra NAV og disse skal vi nå følge opp enda bedre enn før.

NAV-kontoret har ikke lenger kompetanse på områder som barnetrygd, pensjon, kontaktstøtte, grunn- og hjelpestønad osv. Dette sitter det eksperter på telefon som kan svare på.