Hvordan skape befolkningsvekst i Ringebu?

Innovasjonssenter med nytt bibliotekKnut Vareide fra Telemarksforskning deltok mandag 04.09.20117 på befolkningsseminaret arrangert av Oppland fylkeskommune. Framskriving av befolkningsstrukturen i Oppland viser en nedgang i antall innbyggere og andelen eldre blir høyere. Han har forsket på hva som skaper attraktivitet på et sted slik at folk flytter til disse stedene.

Landsbyen RingebuOppland kan unngå befolkningsnedgang sier Vareide:

– Det er mulig å være attraktiv i motvind, og da gjelder det å finne fram til en X-faktor. Du blir ikke mer attraktiv av å gjøre det samme som alle andre – du må gjøre noe helt annet. Hva er det som er spesielt med deres region? Dyrk det!

Attraktivitet skapes av forandringer, understreker forskeren.

– Men endringer har kortvarig effekt. For å få en positiv befolkningsutvikling fram mot 2030, så er man nødt til å komme opp med noe lurt 13 år på rad! En viktig forutsetning for å skape endringer, er stedsidentitet. For uten stedsidentitet har man ikke noen grunn til å finne på noe som helst!

- Du trenger noen gærninger som skiller seg ut og finner på ting. Jeg har stor sans for gærninger, humrer Vareide.

– Regionene må utvikle det som er spesielt for dem, og skape noe originalt. Jeg kan gi dem et spark i rumpa, men de må finne opp kruttet på egen hånd!

Kilde: GD.no

----------------

Fakta fra Ringebu: Ringebu avsluttet i august et 3-årig bolystprosjekt og befolkningsøkningen i 2016 var +40 som er den høyeste økningen etter Lillehammer her i Gudbrandsdalen! Det kan være noe tilfeldigheter i slike resultat, men det kan også se ut som at prosjektet har hatt en positiv effekt på det som var målet: Å øke bolysten og antall innbyggere i Ringebu!