Innbyggerinvolvering i Ringebu

Innbyggerinvolvering distriktssenterets filmDistriktssenteret har vært på flere steder i Norge bl.a i Ringebu og intervjuet personer som har tatt kontakt med kommunen ang. samarbeid rundt ulike tiltak. Distriktssenteret har laget en film om dette. Filmen hadde premiere i filmbyen Haugesund for deltagere i byregionprogrammet, til god mottagelse sier Distriktssenteret. Her er små snutter med fra Ringebu. Det ligger link til filmen under.

Film om innbyggerinvolvering.

Nå ligger alt til rette for å utvikle kommunen sammen med innbyggerne. Uten innbyggerinvolvering kan man gå glipp av mange positive effekter. Det er verre å ikke prøve, enn å ikke få det skikkelig til hver gang man prøver.

Vil du at kommunen skal ha best mulig kunnskap og ta treffsikre valg? Vil du gjøre det lettere å sette politiske vedtak ut i livet? Vil du mobilisere lokale ressurser og frivillighet? Vil du skape tilhørighet og fellesskap i kommunen? Vil du legge til rette for politisk rekruttering? Da er innbyggerinvolvering et nyttig verktøy. Det kan gi større skade å la være enn å gjøre feil.

Fem resultater av innbyggerinvolvering

Kommunen kan få til mye ved hjelp av innbyggerinvolvering. Vi har samlet mulige resultater i fem grupper, basert på forskningsnotat som oppsummerer effekter av god innbyggerinvolvering (se faktaboks). Ofte kan man oppnå noe på flere områder med ett tiltak. Men god involvering krever ofte mer enn ett tiltak.

1. Mer kunnskap og treffsikre beslutninger
  2. Lettere iverksetting av politiske vedtak