Pressemelding - flomsikring / omkjøringsveg Fåvang

Gammel_Ringebu kommunevåpen - kvadrat (artikkel)En stor dag for næringslivet på Fåvang. Ringebu kommune har idag 9.12. fått melding fra NVE om innvilget tilskudd på 9,7 mill kr til flomsikring / omkjøringsveg på Fåvang. Tilskuddet er i samsvar med kommunens søknad. Fra før har Oppland fylkeskommune også bevilget et tilskudd på 9,7 mill kr til prosjektet. Bedriftene i Fåvang næringspark har bevilget tilskudd på 2 mill kr til prosjektet i tillegg til fri grunn.

Prosjektet er dermed fullfinansiert i henhold til kommunestyrets forutsetninger, og klart for oppstart. Anbudet er avklart, nødvendig grunn er sikret, og oppstart av arbeidet vil skje på nyåret.

Flomsikringen vil være på plass i tide til evt vårflom i mai-juni 2017. Til sommeren i 2018 vil omkjøringsvegen være ferdigstilt som omkjøringsveg med asfalt.

Prosjektet flomsikring / omkjøringsveg er et ordentlig "kinderegg". Det sikrer bedriftene mot flom, legger til rette for videre næringsutvikling og bidrar til sentrumsutvikling ved at Fåvang sentrum avlastes for 200 vogntog i uka. I tillegg kan vegen fungere som omkjøring, dersom E6 sør for Fåvang må stenges pga flom.

Nærmere opplysninger fås fra teknisk sjef Jostein Gårderløkken.