Viktig melding!

Privat avløp og septik

Som anleggseier har du ansvar for drift og vedlikehold av ditt private avløpsanlegg. Vi anbefaler at du blir kjent med anlegget ditt. Se hvor kummene på eiendommen din ligger, om det er oppslag i terreng. Har du ikke dokumentasjon på anleggelse fra byggesøknaden, kan du ta kontakt med oss i kommunen for å sjekke om vi har situasjons-tegninger, søknader eller utslippstillatelse på avløpsanlegget ditt. Enkel informasjon om blant annet type anlegg skal for de fleste anlegg ligge tilgjengelig med innlogging for anleggseier på “Min Side”. Den vanligste type avløpsløsning for de med privat avløp, er infiltrasjonsanlegg. Det består av en slamavskiller og etterfølgende spredegrøfter. Infiltrasjonsanlegg beregnes til å ha en levetid på 25-30 år. Etter dette vil jorden rundt spredegrøftene være mettet med fosfor, og må derfor rehabiliteres.  Rehabilitering som medfører gravearbeider er søknadspliktig. (Kilde levetid: Norsk Vanns rapport 178, 2010.)

Opprydding i spredt avløp

Ringebu kommune vedtok i desember 2024 en oppryddingsplan for spredt avløp i kommunen (PDF, 2 MB). Info om pågående tilsynsarbeider finner du her: Om ditt private avløpsanlegg

Lokal forskrift om spredt avløp

Ringebu kommune har en egen lokal forskrift som omhandler spredt avløp. Forskriften forklarer begreper relatert til spredt avløp (private avløpsanlegg), beskriver søknadsprosessen, tillatte avløpsløsninger, krav til renseeffekt, dokumentasjon på renseeffekt, krav til drift, tilsyn, forhold til eksisterende utslipp m.m. For deg som anleggseier er det viktig at du kjenner til ditt ansvar for å drive og vedlikeholde avløpsanlegget ditt. Lokal forskrift om spredt avløp finner du her.

Hytter og avløp

Ringebu kommune har mer enn 3000 hytter som ikke kan tilknyttes kommunalt ledningsnett. Det store flertall av disse hyttene ligger i høyfjellsområder med små, næringsfattige bekker og tjern, som er svært sårbare mht. tilførsel av næringsstoffer, spesielt fosfor og nitrogen.

Den største potensielle kilden for næringsstoffer er avløp fra vannbaserte toaletter (WC), det vil si svartvann. Kommunen oppfordrer derfor på generelt grunnlag bruk av vannbesparende innretninger slik at utslippet minimeres. Vannbaserte toaletter og/eller innlagt vann er søknadspliktig. For definisjon på innlagt vann, se § 2 i lokal forskrift.

Andre problemstillinger knyttet til avløp fra hytter er forurensning av lokale brønner, avløp som gir tilgrising og lukt, samt forurensning av badevannslokaliteter som bekker, elver, vann og sjø. Toalettavløp er også den største potensielle kilden for smittsomme sykdommer.
Kommunen ønsker at dens fjellområder, bekker, tjern og hytteområder skal være fri for denne typen forurensning, og at både kjæledyr, barn og voksne skal kunne ferdes fritt uten risiko for å tråkke i kloakkutslipp. 

Hva tillates i Ringebu kommune

En søknad om utslippstillatelse må utarbeides av nøytral fagkyndig. Informasjon til søker/nøytral fagkyndig finner du her.

Priser og gebyrer

Se nederste avsnitt her for info om priser og gebyrer

FAQ

Må jeg søke om å bore etter vann og/eller legge inn vann?
Hvordan går jeg frem for å søke om utslippstillatelse?
Er tett tank søknadspliktig?
Økes andre kommunale avgifter og gebyrer ved innleggelse av vann?
Er installasjon av Jets-toaletter søknadspliktig?