Pasient- og brukerombudet

Pasient- og brukerombudet hjelper pasienter, brukere og pårørende med råd, veiledning og bistand i møte med helsetjenesten. All hjelp fra dem er gratis og taushetsbelagt. Du kan være anonym når du tar kontakt med pasient- og brukerombudet.

Ombudet vurderer hvilken hjelp de kan gi i hver enkelt sak. Deres arbeidsområde omfatter statlige spesialisthelsetjenester, fylkeskommunale tannhelsetjenester og kommunale helse- og omsorgstjenester.

 

Eksempler der pasient- og brukerombudet kan være til hjelp:

• Avklarer og svarer på generelle spørsmål om helsetjenester.
• Tar imot informasjon om opplevelser du har hatt i møte med helsetjenesten.
• Gir råd og veiledning om dine rettigheter.
• Hvis du vil være anonym, registreres det ikke noe kontaktinformasjon om deg.
• Ombudet informerer om fremgangsmåte ved søknad og klage, og kan hjelpe deg med å skrive klage.
• Kan møte helsepersonell og saksbehandlere sammen med deg for å få svar på spørsmål om saken din.
• Forklarer deg hva du kan gjøre om du har fått en pasientskade.
• Informerer om hvor du kan henvende deg videre.

 

Pasient- og brukerombudet i Innlandet 

Telefon: 40 50 16 00 eller 62 55 14 90 

Epost: innlandet@pasientogbrukerombudet.no

Besøksadresse: Torggata 83, 2317 Hamar (09.00-11.30 og 12.00-14.30)

 

Nettsiden til pasient- og brukerombudet: Pasient- og brukerombudet