Miljøfyrtårn

Kommunene er viktige rollemodeller og premissgivere i klimasammenheng i egenskap av å være både planmyndighet, store arbeidsgivere, og eiere og brukere av mange større bygg.

Miljøfyrtårnsertifisering av alle virksomhetene er et av de største tiltakene i kommunens energi- og klimaplan for 2015-2018, og det er veldig positivt og gledelig at arbeidet er fullført. 

Når innbyggerne, tilreisende og ikke minst alle ansatte – til daglig på sine arbeidsplasser- ser at kommunen selv tar temaer som kildesortering og energisparing på alvor, er det all grunn til å tro at dette vil få positive ringvirkninger i kommunen også generelt.

Kommunene er også en meget betydelig innkjøper av varer og tjenester, og i forbindelse med anbudsprosesser stilles det nå gjennomgående strenge miljøkrav til både leverandøren og deres vareutvalg.  Det skulle derfor bare mangle at kommunen selv ikke stiller de samme strenge krav til seg selv.

Ringebu kommune inngikk i 2016 som første og eneste kommune avtale med Oppland Fylkeskommune om utveksling av sertifisør for å bygge både egen kompetanse og kunne drive miljøarbeid mer rasjonelt i årene framover.

De ansatte i kommunen som har deltatt i prosessene har vært interesserte og lagt ned et betydelig arbeid. Bare det å kunne sette seg ned i en travel hverdag og fokusere på miljøspørsmål har vært lærerikt og verdifullt i seg selv. Kommunen har som organisasjon også fått på plass en del dokumentasjoner og rutinebeskrivelser som har manglet.
 

Artikkelliste