Miljøfyrtårnsertifisering av alle virksomhetene er et av de største tiltakene i kommunens energi- og klimaplan for 2015-2018, og det er veldig positivt og gledelig at arbeidet er fullført.
Når innbyggerne, tilreisende og ikke minst alle ansatte – til daglig på sine arbeidsplasser- ser at kommunen selv tar temaer som kildesortering og energisparing på alvor, er det all grunn til å tro at dette vil få positive ringvirkninger i kommunen også generelt.
Kommunene er også en meget betydelig innkjøper av varer og tjenester, og i forbindelse med anbudsprosesser stilles det nå gjennomgående strenge miljøkrav til både leverandøren og deres vareutvalg. Det skulle derfor bare mangle at kommunen selv ikke stiller de samme strenge krav til seg selv.
Ringebu kommune inngikk i 2016 som første og eneste kommune avtale med Oppland Fylkeskommune om utveksling av sertifisør for å bygge både egen kompetanse og kunne drive miljøarbeid mer rasjonelt i årene framover.
De ansatte i kommunen som har deltatt i prosessene har vært interesserte og lagt ned et betydelig arbeid. Bare det å kunne sette seg ned i en travel hverdag og fokusere på miljøspørsmål har vært lærerikt og verdifullt i seg selv. Kommunen har som organisasjon også fått på plass en del dokumentasjoner og rutinebeskrivelser som har manglet.
Miljøfyrtårn er en nasjonal sertifiseringsordning for virksomheter som dokumenterer systematisk arbeid med miljø, HMS og bærekraft. Sertifiseringen stiller konkrete krav til drift og miljøprestasjoner.
Sertifiseringen er et sentralt tiltak i kommunens klima- og energiplan. Som arbeidsgiver, tjenesteyter og innkjøper har kommunen et ansvar for å gå foran som en miljøbevisst aktør.
I kronologisk orden er disse virksomhetene blitt Miljøfyrtårnsertifisert etter at Rådhuset ble sertifisert som første virksomhet i 2013;
-
Ringebu rådhus
- Ringebu barnehage
- Fåvang barnehage
- Fåvang skole
- Ringebu ungdomsskole
- Ringebu helsesenter
- J.o.b.a. arbeid
- Ringebu brannstasjon
- Ringebu eldresenter
- Ringebu skole
- J.o.b.a. miljøterapitjeneste
- Linåkertunet bo-og rehabilitering
- Kulturtjenesten m/bibliotek
- Rauhallen, teknisk lager
- Ringebu læringssenter
De mest sentrale områder som gjennomgås nøye i forbindelse med sertifisering er om virksomheten har et styrings- og HMS-system innenfor lov og forskrift, godt system for avfallssortering, fokus på transport, energibruk, miljøvennlige innkjøp, og utslipp til luft og vann.
Virksomhetene må dermed arbeide systematisk med blant annet avfallssortering, energibruk, transport, miljøvennlige innkjøp og HMS, og dokumentere tiltak og resultater.
Resertifisering innebærer at en ekstern sertifisør/kontrollør kommer og sjekker om det har vært en reell og gunstig utvikling i perioden.
Sertifiseringen har bidratt til bedre rutiner og økt miljøbevissthet blant ansatte. Det er også oppnådd konkrete resultater, eksempelvis er det betydelig reduksjon i restavfall.
Virksomhetene må levere årlig miljørapport og må resertifiseres hvert tredje år. Kommunen jobber også videre med å forbedre og effektivisere miljøarbeidet.
Det arbeides med å gå over til en ny måte å sertifiseres på, hovedkontormodellen. Der sertifiserer man ikke per virksomhet, men per sektor. Dette håper vi skal være med på å effektivisere sertifiseringene og gjøre det enklere å måle resultat og utvikling, samlet for kommunen.