Boligtilskudd

Kommunestyret vedtok i k.sak 043/11 å gi et tilskudd pålydende kr. 75.000,- pr. bolig til alle som bygger hus til eget bruk i kommunen.

Følgende retningslinjer gjelder for ordningen:

  • Ringebu kommune yter et boligtilskudd til alle som bygger ny helårsbolig i kommunen pålydende kr. 75.000,-.
  • Tilskuddet kan først kreves utbetalt når ferdigattest for den nye boligen er gitt.
  • Rekkehus, tomannsboliger og leiligheter for salg omfattes også av ordningen.
  • Tilskuddsordningen gjelder for alle nybygde helårsboliger og leiligheter i hele kommunen. Bygges hus med utleieleilighet gis det boligtilskudd kun til boenheten som er beregnet for eget bruk.
  • Boliger som i utgangspunktet er bygd som hytte omfattes ikke av ordningen.
  • Boligbygger/boligkjøper må selv søke om å få boligtilskuddet utbetalt. Er søknad ikke fremmet innen 6 måneder regnet fra dato for ferdigattest, faller retten til boligtilskudd bort.
  • Kommunestyret kan etter vedtak endre ordningen og eventuelt avskaffe ordningen. Slike endringer må varsles i god tid, slik at den enkelte boligbygger kan tilpasse seg nytt regelverk.
  • Ordningen iverksettes fra 01. juni 2011 og omfatter helårsboliger der søknad om byggetillatelse er mottatt etter denne dato.
  • Ordningen gjelder ikke for de som har fått gratis tomt eller fått boligtilskudd tidligere.