– Ønsker at verdiene skal komme innbyggerne til gode

Stiftelsen Ringebu Folkehøgskule ønsker at verdiene skal komme innbyggerne i Ringebu kommune til gode.

Pressemelding fra Stiftelsen Ringebu Folkehøgskule v/styreleder Ed La Pierre:

Styret i Stiftelsen Ringebu Folkehøgskule har, i forbindelse med avviklingen av skoledriften ved Ringebu Folkehøgskole, arbeidet med å finne en god og framtidsrettet løsning for bygningene, eiendommen og inventaret.

For styret har det vært avgjørende at verdiene som er bygget opp gjennom mange år, ikke skal gå tapt eller tas ut av lokalsamfunnet.

Stiftelsen har derfor foreslått en løsning der bygningene, inventaret og tilhørende verdier overføres til Ringebu kommune. Målet er at disse ressursene på sikt kan brukes til beste for lokalsamfunnet, frivilligheten, barn og unge, lag og foreninger, kultur, opplæring eller andre kommunale og samfunnsnyttige formål.

Ringebu Folkehøgskule har gjennom mange år vært en viktig del av Ringebu-samfunnet. Styret mener derfor det er riktig at verdiene etter skolen fortsatt blir værende i bygda, og at de kan forvaltes videre på en måte som kommer fellesskapet til gode.

Saken har den siste tiden vært drøftet med Ringebu kommune, og representanter fra kommunen har vært på befaring i bygningene. Den videre prosessen vil bli avklart i samarbeid mellom Stiftelsen Ringebu Folkehøgskule og Ringebu kommune.

For styret har dette handlet om ansvar. Vi ønsker å sikre at verdiene etter Ringebu Folkehøgskule blir værende i Ringebu og kan komme innbyggerne i kommunen til gode, sier Ed La Pierre, styreleder i Stiftelsen Ringebu Folkehøgskule.

Stiftelsen vil komme tilbake med mer informasjon når den videre prosessen er nærmere avklart.

Bilde av Ringebu Folkehøgskule - Klikk for stort bilde Innlandet fylkeskommune/Frøydis Haug