Viktig melding

Skatteetaten overtar skatteinnkrevingen fra 1. november 2020

Fra 1. november 2020 er det ikke lenger skatteoppkrever (kemner) i kommunene. Fra denne datoen er det Skatteetaten du skal forholde deg til, også når det gjelder restskatt, skattepenger til gode, tilleggsforskudd og andre oppgaver skatteoppkreveren tidligere har håndtert.

Oppgavene som overføres til Skatteetaten er blant annet

  • innkreving av restskatt
  • skatt til gode
  • tilleggsforskudd
  • forskuddstrekk
  • arbeidsgiveravgift
  • motregning
  • utleggstrekk knyttet til skattekrav
  • skatteattester
  • konto-/saldoutskrift for skatt og arbeidsgiveravgift

Skatteetaten oppdaterer nettsidene sine slik at du finner informasjon om disse temaene på skatteetaten.no fra 2. november 2020.

Hvis du har en sak under behandling hos ditt gamle skatteoppkreverkontor, blir denne overført til Skatteetaten. Du kan få tildelt ny saksbehandler/kontaktperson.

Se https://www.skatteetaten.no/ny-skatteoppkreving for kontaktinfo og mer informasjon  

Kommunene har fortsatt ansvar for innkreving av kommunale krav.