Åpning av Midt-Gudbrandsdal barneverntjeneste

Som et resultat av vedtak i kommunestyrene i Nord-Fron, Sør-Fron og Ringebu for mindre enn ett år siden, ble felles barneverntjeneste for alle tre kommunene i dag offisielt åpnet med snorklipping og hilsener fra ordførerne i de tre kommunene og fra rådmannen i Ringebu.

13 ansatte har sin faste arbeidsplass i de tidligere NAV-kontorene i Ringebu, men de vil fortsatt  møte brukerne ute i kommunene. Midt-Gudbrandsdal barneverntjeneste skal gi gode tjenester til barn og familier i alle de tre kommunene!

Kommunestyrevedtak i de tre kommunene om å legge felles barnevernstjeneste til Ringebu, og felles flyktningtjeneste til Sør-Fron, kom som en konsekvens av å samle NAV på Vinstra.

Samtidig var det flere som under åpningen fremhevet at et større og bredere fagmiljø gjør tjenesten bedre rustet til å møte de utfordringene barnevernet står foran når stadig nye oppgaver legges til kommunene.

Kommunene i midtdalen må finne sin modell for samhandling. Hva vil kommunene med sitt barnevern ut over rent lovfestede oppgaver? For kunne arbeide med dette spørsmålet på strategisk overordnet nivå er det etablert et faglig forum, det skal lages en målplan med sak til de tre kommunestyrene, og etter hvert skal det årlig lages en tilstandsrapport som skal legges fram for og drøftes i kommunestyrene. Krav til tilstandsrapport er varslet vil komme i ny barnevernlov.