"Den Høie Bro" er stengt

"Den Høie Bro» er gang- og sykkelbru mellom Brekkomsvegen og Fossvegen på Fåvang. SafeControl Engineering utførte torsdag 26. september inspeksjon av brua. Endelig rapport fra SafeControl Engineering vil foreligge i løpet av et par uker, men det ble avdekket så kritiske skader at de anbefalte å stenge for all ferdsel med umiddelbar virkning. Brua ble derfor stengt 27.september. Dette gir noen utfordringer for gående og syklende, men det viktigste er at det ikke har skjedd, eller vil skje, ulykker som følge av bruas tilstand.

Brua er stengt med byggegjerde.

Når tilstandsrapporten foreligger vil videre løsninger for brua bli vurdert.

For å bøte på utfordringene ved ikke å kunne benytte «Den Høie bro», er gangveier i Tromsnesskogen de siste dagene ryddet for vegetasjon. Disse vil også bli holdt åpne for ferdsel i vinter.

Det har kommet noen spørsmål knyttet til elever som har benyttet «Den Høie Bro» som skolevei. Her må kommunen forholde seg til opplæringsloven og Oppland fylkeskommunes skyssreglement. Skyssgrensen på 2 og 4 km skal regnes langs korteste trafikksikre vei. Dette kan både være offentlig og privat vei som er åpen for allmenn ferdsel, samt gang- og sykkelsti. Stier, gutuer og tråkk som er i allmen bruk gjennom hele året, kan betraktes som skolevei selv om de ikke brøytes. Veier som er sperret fysisk med stengsel, er merket med skilt, eller på en annen tydelig måte fremstår som stengt for gående, blir ikke definert som farende eller gangbar vei. Noen elever vil få lenger vei enn over «Den Høie Bro» ved å følge veier med lite trafikk eller gangveger, men ingen vil få vei som er lenger enn grense som utløser rett til skyss. Kartet under viser veier og gangveier/stier fra byggefeltet ved Flymovegen og Tromsnesskogen fram til Fåvang som det er mulig å benytte.

Kommunen vil samtidig oppfordre alle som går og sykler i Ringebu kommune til alltid å bruke godt synlig refleks!