Forebygging av nye tilfeller av influensa

Influensaviruset finnes i luftveiene, og smittefaren er størst dersom den som er smittet hoster eller nyser på en person og viruset overføres til den friskes slimhinner, men viruset kan leve flere timer utenfor kroppen og overføres indirekte via hender og gjenstander slik som f. eks. dørhåndtak. Inkubasjonstiden fra smitte til symptomer er vanligvis to dager. Mange er også smittet uten å bli syke, men de kan smitte andre.

De siste ukene har det vært flere tilfeller av influensa som har medført sykehusinnleggelser blant kommunens eldre. For å hindre at flere blir syke, er det viktig med god hånd- og hostehygiene blant helsepersonell og pårørende med pasientkontakt:

• bruk papirlommetørkle foran munn og nese, eller bruk albuekroken, når du hoster eller nyser
  • kast lommetørkleet etter bruk
  • vask hendene ofte og grundig

Ansatte eller pårørende med influensasymptomer bes holde seg borte fra pasientkontakt så lenge de har symptomer.

Ringebu, 22.03.18

Per Ove Hagestuen,