Geologisk kartlegging i Ringebu kommune

Geologisk kartlegging av løsmasser i Ringebu kommune - feltområdet vist med grønt på kartet.
NGU (Norges geologiske undersøkelse) ønsker å informere om planlagt feltarbeid i Ringebu kommune. NGU har planlagt to feltperioder i tidsrommet slutten av april til slutten av mai 2021, da vil de utføre detaljert kvartærgeologisk kartlegging i området markert med grønt på kartet. Hensikten med arbeidet er primært å kartfeste spor og avsetninger etter tidligere hendelser av jordskred, steinsprang, fjellskred og snøskred, samt få en oversikt over mulige løsneområder for slike skred. Sluttproduktet vil være detaljerte løsmassekart som blir tilgjengelig for seinere skredfarevurderinger. Kartene vil også bli lagt inn i nasjonal løsmassedatabase ved NGU. Arbeidet i Ringebu utføres i samarbeid med NVE som i samråd med kommunen har valgt ut de aktuelle områdene for kartlegging.

NGU vil i tillegg utføre geologisk kartlegging av det ustabile fjellpartiet i dalsida sør for Ringebu sentrum. NGU utfører kartleggingen av ustabile fjellpartier i Norge på oppdrag fra, og i samarbeid med NVE.

NGUs arbeid utføres til fots langs dalsidene, helt ned til og med boligbebyggelsen. Innmark kartlegges også, men det tas hensyn til eventuelle beitedyr, dyrkamark osv. NGUs medarbeidere bærer feltjakke tydelig merket med etatens logo. Bilene som benyttes er tilsvarende merket. NGU vil foreta droneflyvninger i relevante områder innenfor avmerket kartleggingsområdet i de angitte feltperiodene.

I forbindelse med koronapandemien er NGU selvsagt svært opptatt av å bidra til smittebegrensning. NGUs medarbeidere skal overholde NGUs smittevernrutiner for feltarbeid, som er i tråd med de nasjonale og eventuelle lokale anbefalingene. Endringer i koronasituasjonen kan føre til endringer i det planlagte feltarbeidet.