Godt regnskapsresultat for Ringebu kommune i 2019

Kommunedirektør Per H. Lervåg og økonomisjef Jan Magne LangsethØkte skatteinntekter og god budsjettdisiplin innen tjenesteenhetene ga et godt regnskapsresultat for 2019. Mindreforbruket (overskuddet) ble på 9,9 mill. kr.

De største bidragene til årets overskudd kommer fra:

• Skatt, rammetilskudd, finans: 1,5 mill. kr
  • Tjenesteenhetene: 8,4 mill. kr

Netto driftsresultat ble svært godt (2 % av driftsinntektene) i 2019. Mesteparten av besparelsene i 2019 er knyttet til forhold som ikke kan påregnes å ha noen varig effekt. Året 2020 ligger fortsatt an til å bli så stramt som forutsatt i budsjettet. Like fullt er det svært gledelig å kunne gå inn i 2020 med et positivt resultat bak oss. Kommunens frie disposisjonsfond ble betydelig redusert i budsjettet for 2019, bl.a. ved forskuttering av utbedring i Brekkebakkene, og det er derfor svært kjærkomment å få anledning til påfyll på fondet.

Tjenestelederne og lederne for interkommunale samarbeid skal ha ros for god og ansvarlig økonomistyring gjennom 2019.

Det er særlig gledelig at årets skatteinngang har vært god. Denne endte 8,7 mill. kr over revidert budsjett. Selv om kommunen da samtidig mistet ca. 4,2 mill. kr i rammetilskudd (inntektsutjevning), er økt skatteinngang et tydelig tegn på lav arbeidsledighet og at næringslivet i kommunen går godt.

Den endelige behandlingen av årsregnskapet skjer i kommunestyret i mai.

Eventuelle spørsmål bes rettet til økonomisjef Jan Magne Langseth, tlf: 40410695.

Ringebu, 24. februar 2020

Per H. Lervåg