Høydemåling sanddyner i Lågen

Kommunen har utført målinger av høyder på sanddyner i Lågen i noen år for å få data på og kunnskap om massetransport i Lågen og endringer i sanddynene.

På grunn av høyt aktivitetsnivå har vi ikke hatt tid til å måle hvert år og heller ikke hatt tid til å sammenligne data hvert år. Det er målt på 2 sanddyner. En sør for Elstad camping og en nord for Fåvang (Åttekanten). Sanddynen sør for Elstad camping er målt på i flere år siden 2015 mens sanddynen nord for Fåvang er målt senhøstes i 2019 og nå i vår 2021.
For sanddyna sør for Elstad camping er nå data for 2018, 2020 og 2021 sammenligna. Vi har ikke hatt tid til å sammenligne data, så data har bare vært lagret de siste årene.
Det har vært kaldt så isen lå lenge på sandynene i år, men det er målt tilstrekkelig med punkter til å ha grunnlag for sammenligning. Målingene er gjort med GNSS (GPS) ved gjentagende målinger i samme punktene hvert år.
Vedlagte kart viser endringer i centimeter med minustegn der sanddynene har blitt lavere og plustegn der sanddynene har blitt høyere.
Det er stor massetransport. Vannstanden var ekstremt lav ved årets måling så det er lett å tro at sanddynene bare vokser, men det er transport både inn, internt og ut på hver sanddyne.
Områder med mye ny sand (voksende høyde på sanddyne) er gjerne også litt ekstra synlige. Det er lettere å se at det har vokst 50-100cm i et begrensa område enn at det har minka 20-30cm i et stort område, så en kan bli lurt til å tro at det bare vokser. Særlig ettersom noen av områdene som vokser mest nå er nærmest E6 og mest synlige.

For sanddyna sør for Elstad er tidsrom for endring satt i parentes, for eksempel (18-20), (18-21) eller (20-21). For mange punkt er endring både i tidsrommet 18-20 og 20-21 oppgitt. Denne sanddyna har ligget i noen år og sanden er relativt fast. Sanddyna sør for Elstad har betydelig transport av masse sørover og ut av sanddyna. Lengst nord er det store områder der det er transportert ut masse. Noen få områder har vokst på grunn av transporten av masse sørover. Kanalen inn mot E6 blir fylt mer og mer igjen, det er en utvikling som har pågått helt siden vi startet målingene. Lengst sør er det transportert ut en del masse. Totalt har sanddynen minket siden 2018. Det ser her ut til at det er storflommene som legger igjen mest ny masse så det er da en har stor vekst på høyde over hele sanddyna, mens i periodene mellom storflommene er det massetransport både inn, internt sørover på sanddyna og ut.
Kartsamarbeidet i midtdalen har en felles drone som har blitt flydd over denne sanddynen som et forsøksprosjekt nå i år. Vi venter på prosesserte bilder. En punktsky fra dronebildene vil ikke gi samme nøyaktighet som landmåling, men bildene kan etter hvert sammenlignes med andre flybilder fra flere årganger.

For sanddyna nord for Fåvang er alle endringer fra 2019-2021.
Denne sanddyna har nyere og løsere sand.
For denne sanddyna er det en lignende utvikling der det er transportert ut masse i nord, lagt igjen masse i et område lenger sør, og litt varierende aller lengst sør.
Også her er det en tendens til fylling av masse inn i kanalen mot E6 fyllingen.
Denne sandyna er målt kun i 2019 og 2021 så en ser ikke den langsiktige utviklingen enda og vet ikke virkningen av en storflom på høyden av sanddynen her. Trolig vil en storflom legge igjen mye masse på alle sanddyner.
Det er sannsynlig at sanddyna nord for Fåvang vil endre seg raskere i forhold til høyde de kommende årene på grunn av at sanden er løsere her.

Ettersom graden av komprimering er ulik/at det varierer hvor løs/fast sanden er så har vi ikke brukt tid på volumberegning og begrenset oss til å måle tett nok med punkt til å se utviklingen i høyde på sanden. Hvor stor grad av komprimering det er når sanden setter seg over tid er utenfor vår kompetanse. Eneste vi kan si sikkert er at sand som har ligget lenger er mer komprimert og fastere å gå på enn nylig transportert sand, og til en viss grad kan det forutsees hvor det blir lavere høyde på sanden ved neste måling ut i fra at den er løs.
Med den lave vannstanden nå og noen ganger tidligere år også så er en erfaring at det er mer ustabil masse under ca 179,3 moh som en trolig ikke bør bevege seg ut på. Den er også mer finkorna/leireaktig og inneholder mer vann enn sanden over så det er nok mulig å gå seg fast om en ikke er forsiktig. Normal høyde på deler av sanddynene som folk beveger seg på er mellom 179,8 og 182 moh. Det e rnok sjelden noen beveger seg ut på så lav høyde som 179,3 moh.

norgeibilder.no kan en sammenligne ortofoto/flybilder fra 1947 og fram til de nyeste bildene og se endringene i elva. Klikk på kartet/bildet og på sammenlign bilder så får en mulighet til å velge årstallene en vil sammenligne. Vannstand vil være ulik så bildene er ikke direkte sammenlignbare, men det viser litt av endringene. Sammenligning av ortofoto fra ulike årstall kan også brukes i alle andre sammenhenger der en vil se endringer i et område over tid.

Sanddyne - Fåvang (PDF, 2 MB)
Sanddyne - Elstad (PDF, 2 MB)