Hva er viktig for deg?

"Hva er viktig for deg?"-dagen markeres nasjonalt og internasjonalt den 9. juni 2022.

I Ringebu marker ansatte i Helse og omsorgstjenesten med buttons med spørsmålet «Hva er viktig for deg?» i uke 23.

"Hva er viktig for deg?"- brukes i en naturlig situasjon i møte med pasienter og brukere. Det handler om å se hele mennesket - ikke sykdommen, det som feiler deg og begrensningene.  Samarbeid for å skape bedre tjenester.

I Gode pasientforløp for eldre og kronisk syke samarbeider KS og Folkehelseinstituttet om læringsnettverk der forbedringsteam fra kommuner og sykehus møtes for å utvikle helhetlige, koordinerte og trygge tjenester. Siden 2014 har over 177 norske kommuner og sykehusene de samarbeider med deltatt i forbedringsarbeidet.  Helse og omsorgstjenesten i Ringebu har markert denne dagen siden vi var med I Gode pasientforløp i 2018. Vi bruker sjekklister aktivt og som justeres etter behov, tverrfaglig samarbeid, målsamtaler, samarbeidsmøter, innkomst samtaler og utskrivningsmøter med aktuelle parter.

Vi jobber for at helsetjenestene skal være helsefremmende og involvere pasientene og pårørende i større grad. Ett av målene for arbeidet i gode pasientforløp er derfor at pasienten eller brukeren skal oppleve å være likeverdig i utarbeidelsen av sitt pasientforløp.
Det er pasienten eller brukeren som definerer hva som er viktig. Helsepersonellet er hjelpere, og det er flere ting å ta hensyn til enn bare sykdommen. Funksjonsnivå, sosiale forhold og ikke minst pasientens ønsker og mål er viktige elementer.