Informasjon til lag og foreninger

Det er gledelig å se at samfunnet nå gradvis åpnes opp og at aktiviteten i kommunens
lag og foreninger så smått er i gang igjen.

I tiden fremover er det viktig at lag og foreninger følger reglene for antall deltagere og avstand, i tillegg til de generelle anbefalingene om god hånd- og hostehygiene, at syke personer holder seg hjemme fra treninger og øvelser, og at det gjennomføres forsterket renhold av utstyr og kontaktflater. Det er også viktig at de ulike lag og foreninger setter seg godt inn i og følger retningslinjene som er gitt i aktuelle veiledere, gjeldende forskrifter og anbefalinger fra Helsedirektoratet.

Treninger, øvelser o.l. kan gjennomføres for inntil 20 personer som holder minst én meters avstand, og arrangementer (turneringer, konserter o.l.) kan avholdes med inntil 50 deltagere, og én meters avstand mellom deltagerne. Myndighetene har signalisert at det vil kunne åpnes opp for større arrangementer (inntil 200) og mer fysisk kontakt innen bredde-, barne- og ungdomsidrett innen kort tid.

For felles utstyr som er mye i kontakt med hender/ansikt (fotball, håndball o.l.) er risikoen for smitte lav så lenge god håndhygiene ivaretas før og etter bruk av utstyret. Deling av utstyr som innebærer tett kontakt med ansikt eller hender (hjelm, hansker o.l.) bør begrenses, og ved utlån av utstyr (gevær, rideutstyr o.l.) må dette desinfiseres mellom ulike personers bruk.

Lykke til!

Per Ove Hagestuen