Kommunal kompensasjonsordning for lokale virksomheter – runde 7 II

Kommunene har fått tilført nye midler fra KDD til den kommunale kompensasjonsordningen for økonomiske tiltak i møte med pandemien og ekstra strømutgifter.
Ringebu kommune har nå kr 275.000 til fordeling og velger å prioritere de med økte strømutgifter først, for deretter å dekke andre økonomiske tiltak og utgifter.

Søknadsfrist er 16. juni 2022.​

Bedrifter i disse bransjer vil bli prioritert:

Servering, overnatting, sport og fritid, reisebyråer og –arrangører, kunst og underholdning og kongress-, messe- og utstillingsvirksomhet.
Mottatte midler er tildelt ut fra antall ansatte i nevnte bransjer justert for sesongvariasjon, andel utenlandsovernattinger og sentralitet.

Beregning av strømstøtte:

• Tilskudd gjøres med bakgrunn i strømforbruk og utgifter over 70 øre/kWh i februar-22 og mai-22
  • Tilskudd inntil 30 % av kostnad over 70 øre/kWh eller maksimalt kr. 50.000 pr. bedrift
  • Utgifter beregnes eks. nettleie og mva.

For alle ovennevnte kategorier gjelder:

• Tilskudd vil bli gitt etter notifisert støtteordning etter statsstøtteregulativet
  • Hoveddelen av driften må være lokalisert i kommunen
  • Lokale avdelinger i større konsern, vil normalt være utelukket fra ordningen.
  • Bedrifter som inngår i konsern må også oppgi tall for hele konsernet.

Søknadsportal

Søknad opprettes i www.regionalforvaltning.no

1. Logg inn - Opprett ny bruker hvis du ikke allerede har bruker
  2. Søk opp støtteordning – søk på Ringebu – velg aktuell støtteordning
  3. Fyll ut alle felt – legg ved vedlegg og send inn

Informasjon om økonomi, tall legges inn i oppsett i søknaden:

1. Strømutgifter eks. nettleie og mva for februar-22 og mai-22
  2. Tildelt statlig (inkl. kulturrådet) kompensasjon for 2020 og 2021
  3. Tildelt kommunal kompensasjon for 2020, 2021 og 2022
  4. Annen næringsstøtte (Statlig, Innovasjon Norge, kommune, etc)

Vi ber om følgende vedlegg lastet opp i søknaden:

• Kopi av strømfaktura for februar-22 og mai-22
  • Skatteattest og eventuell dokumentasjon på innvilga betalingsutsetting fra Skatteetaten ved skyldte beløp. Ved eventuelle betalingsanmerkninger mot bedrifta, må forklaring fra autorisert regnskapsfører ligge ved.
  • Egenerklæring på om virksomheten er i økonomiske vanskeligheter. Denne er innarbeidet i regionalforvaltning.no og skal fylles ut av søker.

Ved konserntilknytning skal vedlegg/tall gjelde for lokal avdeling. Statsstøtte/kompensasjonsordning må også oppgis samlet for konsernet, vennligst spesifiser.

Hjelp til skjema:

Se "Brukerstøtte" - http://support.regionalforvaltning.no/support/solutions/articles/4000170206-kommunal-kompensasjonsordning-til-lokale-virksomheter