Kommunens forberedelser til vårflom

Varsler om sannsynlighet for vårflom kom i år flere uker før påske, da basert på snømengden. I uke 19 er mye av snøsmeltingen opp til 6 -700 moh ferdig, og kombinert med lite nedbør har ikke dette ført til kriselignende tilstander så langt. Kommunen følger situasjonen fortløpende og vil raskt endre beredskapsnivået dersom dette blir påkrevet.

NVE har sendt ut flomvarsel med oransje nivå. Vannstanden i Lågen er stigende på grunn av stor snøsmelting, noe som vil fortsette også ut i neste uke. Lågen forventes i siste varsel å nå toppnivå fredag 11. eller lørdag 12. mai. Det er spådd noe nedbør natt til fredag og tidlig fredag morgen. Det kan føre til økt vannføring i bekker/sideelver og mulighet for skred i bratt terreng. Dette er imidlertid svært avhengig av hvor mye nedbør som kommer og det kan være store lokale variasjoner.

Kommunen har mannskap i beredskap og kan nås på vakttelefon 400 28 333. Erfaringene fra tidligere år viser at kommunen er avhengig av bistand fra våre innbyggere for å overvåke situasjonen rundt om i kommunen. Dette kan gjelde situasjon i bekker/åer, langs privat vegnett osv. Kommunen oppfordrer alle til å følge med i sine nære omgivelser og ta ansvar for egen eiendom så langt dette er mulig. Det er særlig viktig å holde åpne stikkrenner og grøfter på egen eiendom.

Erfaringsmessig kan det bli spørsmål om lån av lensepumpe/ bistand til pumping. Når det gjelder pumpekapasitet er denne begrenset til det brannvesenet og sivilforsvaret disponerer og må forbeholdes situasjoner som truer liv og helse, samt et overordnet mål om å sikre vannforsyning og avløpshåndtering. Oppstår det en større flomsituasjon som rammer mange vil kommunens kriseledelse foreta en prioritering av tilgjengelige ressurser.

Kommunen vil bruke varslingssystemet UMS for å varsle innbyggere via sms/telefon ved kritiske situasjoner i enkeltområder.

Kommunen har sidene flommene i 2011 og 2013 hatt stort fokus på overvannsproblematikk og har de senere år gjennomført mange forebyggende tiltak, som f.eks. oppgradering/utskifting av stikkrenner på kritiske punkter. Det er også etablert ny flomvoll ved Fåvang sentrum som nå er operativ.

Vakttelefon: 400 28 333