Lærling i Barcelona

Ringebu kommune har for første gang en lærling innen Helse og omsorg som har en periode av lærlingetiden i utlandet. Marzia Golzari reiste 13.januar til Barcelona via reisut.no, og skal være der til 21.april

Vi fikk grundig omvisning av leder ved Lepant Residencial, her sammen med Marzia.

5.-7.mars var fagansvarlig for lærlingene i HO, Britt Karen Hagen, invitert  til Barcelona sammen med det internasjonale servicekontoret. Det er var en lærerik tur, med besøk av flere lærlinger, både der de bodde og på arbeidsplassen deres.

•

Internasjonalt Servicekontor gir lærlinger fra Hedmark og Oppland muligheten til å ta tre måneder av læretida i et land i Europa.

Internasjonalt servicekontor for lærlinger er et samarbeid mellom fylkeskommunene i Hedmark og Oppland. Vi sender årlig ut om lag 60 lærlinger til ulike land i Europa. Målet er å stimulere til økt internasjonalt samarbeid for lærlinger og lærebedrifter i regionen.

I tillegg til utenlandsopphold for lærlinger, tilbyr kontoret instruktører/veiledere muligheten til å reise ut og besøke sin lærling. Tilbudet er finansiert gjennom EU-programmet Erasmus+.

Marzia har sin praksis på Lepant Residencial, dette er et privat sykehjem med ca. 160 pasienter. Det var interessant å se ulikhetene i våre systemer, det er mye læring i dette. De var seks lærlinger fra Oppland og Hedmark som bodde tett ved hverandre, de hadde mye fritid sammen og fikk oppleve Spania, og utnyttet fritiden godt for å reise rundt.

Internasjonalt servicekontor har to stykker i Barcelona som de samarbeider med og som tar godt vare på lærlingene, de stiller opp så snart det skulle være behov for det.

Etter denne turen vil jeg på det sterkeste anbefale alle som er lærlinger om å benytte seg av denne muligheten. Det er lærlinger i mange Europeiske land.

Her er lærlinger, kontaktene i Barcelona, servicekontoret og fagansvarlige fra flere kommuner ute og spiste på Kuletos.