Lokal forskrift om bruk av munnbind

Kommunestyret i Ringebu har vedtatt en lokal forskrift som gjelder bruk av munnbind. Forskriften gjelder fra 25. mars 2021 kl. 2400 til og med 11. april 2021 kl. 2400.

Formål med forskriften er å hindre eller begrense spredning av SARS-CoV-2 i en periode med forventet økning i antall mennesker som oppholder seg i kommunen, og hvor smittesituasjonen i deler av Norge er alvorlig.

• Når det ikke er mulig å holde minst to meters avstand, ut over kortvarige passeringer til andre enn husstandsmedlemmer, skal det brukes munnbind i butikker, i fellesarealene på kjøpesentre, på serveringssteder, i tros- og livssynshus, på kollektivtransport og innendørs stasjonsområder, og i lokaler for kultur-, sports- og fritidsaktiviteter.
  • Passasjerer skal bruke munnbind i taxi. Munnbindet skal tas på før passasjeren setter seg inn i taxien, og skal ikke tas av før reisen er avsluttet og passasjeren har gått ut av taxien. Plikten til å bruke munnbind gjelder tilsvarende for sjåfør når det er passasjer i taxien.
  • Plikten til å bruke munnbind i første ledd gjelder tilsvarende for ansatte på steder hvor det ikke er mulig å holde minst to meters avstand fra besøkende. Dette gjelder ikke ansatte på steder hvor det er iverksatt andre smitteverntiltak for de ansatte som bruk av visir, skillevegger o.l. i henhold til folkehelseinstituttets anbefalinger.
  • Plikten til å bruke munnbind gjelder ikke for barn under 12 år, eller for de som av medisinske eller andre årsaker ikke kan bruke munnbind.

Se hele forskriften her. (PDF, 145 kB)