Mangler du vann til bolig/hytte og er tilknyttet kommunal vannforsyning?

Mangler du vann til bolig/hytte og er tilknyttet kommunal vannforsyning? Gå gjennom punktene i listen under før du eventuelt ringer vakthavende på veg, vann og avløp.

• Har du sjekket at alle stoppekraner er oppe? (før og etter vannmåler, og utendørs)-

• Har du aquastop/waterguard? (slår ut ved fuktighet og stopper vannet - må være montert korrekt). Sjekk om denne har slått ut. Gjelder særlig nyere hytter og boliger.

• Har du på tining (varmekabel/elvestadledning)? Bør stå på minst en halv time, gjerne 1,5 timer før du tar kontakt. Sjekk tappepunkt nærmest vanninntak.

• Har naboene vann? Er det kun du som mangler vann er det trolig på stikkledning*. Dobbeltsjekk punktene over. Er det flere naboer som mangler vann og etter å ha gått gjennom overnevnte punkt, kan det være hovedledningen - ring vakttelefon.

• Stikkledninger er hus/hytteeiers ansvar fra og med anboring (tilkobling) på hovedvannledning og inn i huset. Er problemene kun på denne eller innomhus - kontakt rørlegger eller eventuell privat vaktmestertjeneste

*stikkledning - din private vannledning fra husvegg til hovedvannledning.

Vakttelefon veg, vann og avløp (VVAR) - betjent i helger, helligdager og høytider: tlf 40 02 83 33