Nedjustert TISK

Informasjon om nedjustert TISK (testing, isolering, smittesporing og karantene):

Karantene
Kun plikt til smittekarantene for uvaksinerte husstandsmedlemmer og tilsvarende nære personer.
Med tilsvarende nære forstår vi kjæreste, eller annen person den smittede har hatt nærkontakt med, tilsvarende som om de skulle vært husstandsmedlemmer. Dette gjelder ikke elever i samme klasse eller spillere på samme fotballag eller annen lagidrett/sportslig aktivitet.

Smittesporing
Nedjustert TISK innebærer at kommunens ansvar for å smittespore begrenses til husstandsmedlemmer og tilsvarende nære, som er mest utsatt for smitte, og som har plikt til å gjennomføre smittekarantene. Øvrige nærkontakter varsles som hovedregel av indeks (den smittede) eller dennes foresatte/verge med oppfordring om å la seg teste.

Testing
Det skal fortsatt være lav terskel for å teste seg ved symptomer, også for vaksinerte, men mye av testingen kan nå arrangeres som selvtesting.

Husstandsmedlemmer og tilsvarende nære kan teste seg ut av karantene under forutsetning av at de ikke utsettes for videre eksponering. Dette kan gjøres ved:

• daglig selvtesting med hurtigtester i 7 dager
    • hurtigtestene utleveres på teststasjon
    • dersom en tester positivt på en hurtigtest, må denne bekreftes med PCR på teststasjon
  • PCR annenhver dag i 7 dager
    • i tilfeller der regelmessig testing ikke er praktisk mulig å gjennomføre

Nærkontakter som ikke er husstandsmedlemmer eller tilsvarende nære er fritatt fra karantene, og har ikke plikt til å teste seg, men de oppfordres til å teste seg enten med PCR på teststasjon eller to selvtester med et døgns mellomrom.

Ringebu, 28.09.2021

Per Ove Hagestuen