NYE TILTAK OG TIDEN FREMOVER

CDC, Alissa Eckert (CDC er Centre for Disease Control I Atlanta, USA) I løpet av de siste ukene har vi sett en kraftig økning i antall smittede og innlagte på sykehus. Det er derfor helt nødvendig med strengere tiltak, i tillegg til de vi kjenner så godt fra før, for å hindre ny nedstenging og kollaps av helsevesenet.

I tiden fremover er det derfor viktig at alle holder seg i størst mulig grad hjemme og at vi begrenser antall nærkontakter og besøk på våre helseinstitusjoner der de fleste tilhører risikogrupper. For den enkelte av oss betyr dette at alle unødvendige innlandsreiser bør unngås og at besøk i hjemmet og deltakelse i sosiale sammenkomster/aktiviteter på fritiden bør begrenses og være nøye gjennomtenkt.

Det er også veldig viktig at vi holder minst 2 meters avstand til personer som tilhører risikogruppene for å unngå å smitte disse, og bestreber minst 2 meters avstand til andre på arbeidsplassen under matpauser, møter, rapporter o.l., slik at vi unngår at kolleger blir definert som nærkontakter og havner i karantene dersom noen på arbeidsplassen skulle vise seg å være smittet med koronavirus.

Vask hender, hold avstand, vær hjemme og test deg når du er syk.

Det bes om at besøk begrenses til det helt nødvendig i våre helseinstitusjoner da de fleste beboerne er i risikogruppen.

Ringebu, 06.11.20

Per Ove Hagestuen
Kommuneoverlege

Regjeringen sin pressemelding fra 05.11.2020 kan du lese i sin helhet her.