Vårsmelting

Ringebu kommune oppfordrer private veg-eiere til å grave fram stikkrenner langs sine veger, åpne grøfter, og til ellers å gjøre tiltak for å få unna smeltevann for å unngå skader på bygg, infrastruktur og eiendommer.

Ting å tenke på (hentet fra www.varsom.no):

• Finne frem krafse og spade
  • Renske stikkrenner
  • Dersom du bor flomutsatt til, rydde garasje og/eller kjeller

Stikkrenner i bratte og utsatte områder blei målt inn i løpet av 2015 og 2016 for fylkesveger, kommunale veger og private veger, og er tilgjengelige i kartløsning fra vegvesenet: Vegkart
Ved å søke på område Ringebu og Stikkrenne/kulvert vil stikkrenner i Ringebu komme opp i kartet. Alle stikkrenner som vises som streker er nøyaktig innmålt.

Alle registrerte data om stikkrenner er åpne og fritt tilgjengelige også for private vegeiere og det oppfordres til bruk av dataene i forebygging av hendelser i forbindelse med vårløsning og styrtregn. Kommunen har ikke kartlagt alle stikkrenner som kan forårsake problemer så det oppfordres til å bruke egen erfaring og lokalkunnskap i tillegg.