Oppgradering av veger i 2019

I samband med oppgradering av veger i Ringebu kommune i 2019 vil det i uke 28 bli utført dypstabilisering (knusefresing) av enkelte vegstrekninger forut for asfaltering som skjer i høst.

I investeringsbudsjettet er det i 2019 avsatt 2,5 MNOK til opprusting og asfaltering av veger, deriblant prosjekt H679. Administrasjonen engasjerte i 2018 ekstern konsulentbistand for registrering og utarbeidelse av ny hovedplan veg for Ringebu kommune, der alle kommunale veger ble vurdert med hensyn til tilstand og bruksklasse. Et forslag til hovedplan veg er mottatt med anbefalt prioriteringsliste basert på manuelle registreringer og falloddsmålinger utført i 2018.

Utvalg for plan og teknisk vedtok i år å prioritere følgende veger for oppgradering: Skogvegen, Skolevegen, Elvevegen, Åvegen, Elgfaret, Høystadvegen og Fossvegen. Hele saken finner du her: Hovedplan veg

Det første som starter er dypstabilisering fra mandag uke 28. Deler av nevnte veger (utenom Høystadvegen) vil freses og stabiliseres med lignin (ufarlig for miljø, mennesker og dyr). Lignin kan vaskes av biler og utstyr med kaldt vann. Dette arbeidet utføres av Crusher International. Mens arbeidet pågår vil vegene være stengt i korte perioder. Knusefresingen utføres med traktor slik at noe støy vil forekomme. Vegen må herdes en tid før asfaltering kan skje i løpet av høsten.