Ringebu har fått status som språkkommune

Utdanningsdirektoratet har innvilget Ringebu kommune sin søknad om å bli språkkommune for 2018-2019.

I satsingens tredje pulje fikk 17 kommuner nylig status som språkkommune, av disse var Ringebu eneste kommune i Oppland.

"Språkkommuner" er et tilbud om støtte til utviklingsarbeid knyttet til språk, lesing og/eller skriving i barnehage og skole.

En forutsetning for å bli språkkommune er at kommunen forplikter seg til å arbeide systematisk og helhetlig i barnehager og skoler for å forbedre barn og unges ferdigheter innenfor språk, lesing og skriving - herunder søke å utvikle nye måter å arbeide med språk på.

For å få et godt utgangspunkt for hvordan en skal fylle forpliktelsen om systematisk og helhetlig arbeid med språk, skal kommunen starte med å lage en lokal strategi for arbeid med språk, lesing og skriving.

Satsingen starter opp høsten 2018 og går videre gjennom hele 2019.

Alle kommunale barnehager og skoler i kommunen vil på ulikt vis bli involvert i arbeidet, privat barnehage og skole vil få invitasjon til å delta sammen med de kommunale.

Kommunen får økonomisk tilskudd til lokalt nettverksarbeid og frikjøp av ressurspersoner, samt faglig støtte fra de nasjonale sentrene for lesing og skriving.