Status fredag ettermiddag - flom og kommunens arbeid

Liten bekkKommunens kriseledelse var samlet fredag 11.05. kl 15:00 for en gjennomgang av status og prognoser.

Hovedutfordringen er knyttet til Lågen og framkommelighet, spesielt på E6. Dette ligger under Statens vegvesens ansvarsområde (også fylkesveger), slik at kommunen i hovedsak har oppgaver med bistand etter behov.

Det er hittil ikke registrert nye hendelser av betydning i kommunen i dag.

NVE har sendt ut oppdatert flomvarsel med rødt nivå for Ringebu. Vannstanden i Lågen er stigende på grunn av stor snøsmelting, noe som vil fortsette også ut i neste uke.

Kommunen har mannskap i beredskap og kan nås på vakttelefon 400 28 333. Erfaringene fra tidligere år viser at kommunen er avhengig av bistand fra våre innbyggere for å overvåke situasjonen rundt om i kommunen. Dette kan gjelde situasjon i bekker/åer, langs privat vegnett osv. Kommunen oppfordrer alle til å følge med i sine nære omgivelser og ta ansvar for egen eiendom så langt dette er mulig. Det er særlig viktig å holde åpne stikkrenner og grøfter på egen eiendom. Samtidig oppfordrer vi folk til å vise varsomhet og ivareta egen sikkerhet. Meld viktige hendelser som du mener har betydning for kommunens krisehåndtering.

Kriseledelsen holder situasjonen under oppsyn gjennom hele helgen og har planlagt et nytt møte senest søndag kl 17:00.

Vakttelefon: 400 28 333.