Stedsnavn i Ringebu

Kart og oppmåling har lagd en kartløsning for lokale, historiske stedsnavn med skrivemåte nærmest mulig lokal uttale. Hensikten med løsningen er å ta vare på lokale navn og uttale. I kommunens offisielle kartløsninger og i saksbehandlingen er vi forpliktet til å bruke vedtatte skrivemåter, men vi mener det er viktig å ta vare på gamle navn.

Løsningen består av en innsynsløsning der man kan se navnene som er lagt inn, og en tjeneste for å legge til nye navn med eventuelle kommentarer og bilde. Begge kan brukes både på PC/laptop, nettbrett og mobil. I innsynsløsningen er hvert stedsnavn representert med et punkt. Punktene har forskjellig farge basert på hvilken type navn det er. Klikk på tegnforklaring oppe til venstre for å se kategoriene. Klikk på punktet for å se stedsnavnet, kategori og eventuelle merknader og bilder. Zoomer du langt nok inn vil også stedsnavnene vises i kartet. Den svarte og grå teksten er en del av bakgrunnskartet og kan ikke redigeres. Disse navnene har normert/vedtatt skrivemåte og er med for å gjøre det enklere å kjenne seg igjen. Se innsynsløsningen her: https://arcg.is/CWrWX.

Løsningen er ikke komplett og vi håper frivillige lokalkjente vil bidra med å registrere flere stedsnavn.

Les mer om kartløsningen