Enkelte sider på hjemmesiden vår fungerer ikke, vi jobber med å løse problemet.

Tilsyn med kvalifikasjoner i foretak

Ringebu kommune har over år hatt en aktiv tilsynsfunksjon etter plan-og bygningsloven. Tilsyn er en forutsetning for å få lovverket til å fungere til sin hensikt.

Mengden byggfeil er dessverre fortsatt alt for stor i landet. En av de aller viktigste premissene for å sikre nødvendig kvalitet i byggverkene er at de utføres av personell/foretak med tilstrekkelig fagbakgrunn i henhold til lovverket.

Når det gjelder tilsynsarbeidet i norske kommuner, er tilsyn med kvalifikasjoner med foretak utpekt som et prioritert tilsynsområde av sentrale bygningsmyndigheter. Kommunens tilsynsplan reflekterer det som er fokusert på fra sentralt hold.

Tilsyn med kvalifikasjoner var også et prioritert tilsynsområde i perioden 01.01.2016 til 01.01.2018 uten at det ble nok fokus på dette fra norske kommuner. Dette er nå videreført i to nye år fra 01.01.2018 til 01.01.2020. Våre erfaringer fra tilsynsarbeidet tilsier at dette var helt riktig å gjøre. Direktoratet for byggkvalitet (Dibk) har også informert tydelig om at; om det er en tilsynsområde kommunen bør prioritere totalt sett, så er det tilsyn med kvalifikasjoner.

Vi kjenner videre til at vi er en av få kommuner som har stor aktivitet på tilsyn, og ekstra stor på tilsyn med kvalifikasjoner. Det er også derfor vi forsøker å informere litt ekstra om dette og årsakene. Intensjonene med dette arbeidet er å sikre faglig kvalitet av byggearbeidene, og å bidra til økt fokus på nødvendige kvalifikasjoner i foretakene i vår region. Dette mener vi å skulle tjene både forbrukerne og foretakene selv.

Vi har tilsyn med samtlige foretak som ikke innehar sentral godkjenning (disse er kontrollert ekstra av den sentrale godkjenningsordningen). Dette gjør vi for at det skal bli helt rettferdig og at foretakene skal få et økt fokus på hvilken kompetanse de selv plikter å ha for å gjennomføre en jobb i samsvar med loven. Det er dessverre store misforståelser i dette i bransjen, grunnet en overgang fra å søke om ansvar før 01.01.2016 og det å erklære ansvar etter denne datoen. Dette innebærer en meget vesentlig endring av loven, som er alt for lite kjent både i norske foretak og sågar i norske kommuner.

Kun foretak som selv vet at de innehar tilstrekkelige kvalifikasjoner etter saksbehandlingsforskriften og kan dokumentere dette, kan underskrive erklæring om ansvar.

Om kommunen ikke har tilsyn eller ikke skulle avdekke dette, overtar ikke kommunen noen form for ansvar.

Kommunene plikter imidlertid å frata foretak ansvar om de erklærer dette på feil premisser. Dette vil gjøre at det oppstår en meget uheldig situasjon for tiltakshaver uavhengig om kommunen avdekker problemet eller ikke. Om kommunen ikke fører tilsyn, og foretaket selv ikke er bevisst på kvalifikasjonskravene (noe som er meget sannsynlig slik situasjonen er i dag), vil tiltakshaver kunne komme i en uheldig situasjon om det skulle oppstå en feil knyttet til arbeidene.

Vi mener derfor at foretakene tjener på at kommunene har nødvendig tilsyn med kvalifikasjoner, slik at det ikke oppstår en situasjon der foretakene også står mer uforvarende i en meget uheldig juridisk situasjon, om det skulle oppstå problemer i et tiltak der det er erklært ansvar på feil grunnlag. Vi mener derfor at både bransjen og brukerne av kommunale tjenester tjener på at kommunen har en større aktivitet knyttet til tilsyn med kvalifikasjoner.