Trenger jeg påfyll av vaksine mot meslinger?

Det har vært noen tilfeller av meslingutbrudd i Norge den siste tiden, og vi må ta høyde for at meslinger kan dukke opp i vår region. Meslinger er en av de mest smittsomme sykdommene vi kjenner, og den kan gi alvorlig sykdom og senskade hos enkelte pasienter.

De aller fleste voksne som er født og oppvokst i Norge er beskyttet mot meslinger – enten fordi de er vaksinerte eller fordi de har gjennomgått sykdommen. Mesligevaksinen ble innført i barnevaksinasjonsprogrammet til ettåringer i 1969, og som en del av MMR-vaksinen mot meslinger, kusma og røde hunder til sjetteklassinger i 1983.

Vi følger anbefalingene fra folkehelseinstituttet som er følgende:

• Født i 1970 eller senere: De som vet at de har fulgt det norske barnevaksinasjonsprogrammet skal ha fått tilbud om meslingvaksine. Det er ikke nødvendig med flere doser.
  • Personer født i 1970 eller senere anbefales én dose MMR-vaksine i følgende tilfeller:

Dersom de ikke vet om de har fulgt barnevaksinasjonsprogrammet og dermed fått meslingvaksine/MMR-vaksine, og dersom de ikke vet om de har gjennomgått de aktuelle sykdommene.

• Født fra og med 1960 til og med 1969: De aller fleste har hatt meslinger, og trenger derfor ikke vaksine. Likevel er det slik at noen mangler beskyttelse mot meslinger fordi de hverken har fått vaksine eller har gjennomgått sykdommen. Ved tvil anbefaler vi én dose MMR-vaksine.

• Født før 1960: Sannsynligheten for å ha gjennomgått meslinger er så høy at MMR-vaksine ikke anses som nødvendig.

Det gir ikke økt risiko for bivirkninger å få MMR-vaksine selv om man skulle ha vært vaksinert tidligere eller ha gjennomgått én eller flere av sykdommene som vaksinen beskytter mot.

Dersom du er i tvil om du har beskyttelse ut ifra ovenstående anbefalinger, og/eller om du ønsker å ta vaksinen: ta kontakt med Ringebu helsestasjon ved sykepleier Silje Enger på tlf. 47465363 for å avtale vaksinering.

VAKSINEN ER GRATIS!