Utstilling med Torbjørn Kvasbø på Sevres musem i Paris

Stor utstillingsmarkering med Torbjørn Kvasbø, Kari Dyrdal og Marit Tingleff i Paris.
23. september var det klart for høytidelig utstillingsåpning på det prestisjefylte Sevres nasjonalmuseum for keramikk i Paris, med utstillingen Forces de la nature og kunstnerne Torbjørn Kvasbø, Kari Dyrdal og Marit Tingleff. Med Dronning Sonja og den franske kulturministeren Francois Nyssen på omvisningsrunde fikk kunstnerne anledning til å presentere egne verk i det 1500m2 store utstillingslokalet. Deretter var det de rundt 200 inviterte gjestene sin tur til å se utstillingen, og en ikke liten andel som var kommet for å gjøre spesielt heder på Torbjørn Kvasbø fra Venabygd. Både Oppland fylkeskommune og Ringebu kommune hadde bidratt til finansieringen av spesialtransport av skulpturen «Vaseklase» fra Fjøset i Ringebu Prestegard til Paris.

For de som tidligere har sett Vaseklase-skulpturen henge i taket Fjøset i Ringebu Prestegard, bare en måned tidligere, var det et mektig og spesielt gjensyn med skulpturen i den ærverdige Eiffel-salen øverst i museumsbygningen. Skulpturen var uten tvil ett av utstillingens hovedverker med sine monumentalt svevende og ikoniske former, satt sammen av mer enn 1200 avstøpninger av tidligere vaseformer fra Porsgrund Porselænsfabrik.

At nettopp Vaseklasen gjorde et sterkt inntrykk også på de ansvarlige for utstillingen på Sevres var ikke tilfeldig. Bakgrunn for Vaseklasen er et samarbeid Kvasbø hadde med porselensfabrikken da den ennå var i full drift. Skulpturen er dermed også et minnesmerke over en 125 år lang norsk industri- og håndverkshistorie, men der fabrikkproduksjonen ble nedlagt i 2012. I Frankrike har man tenkt annerledes og ivaretatt industrihåndverket ved at staten sikrer drift av fabrikken og ikke setter krav om overskudd. Sevres er nemlig ikke bare et nasjonalmuseum for historisk porselen og moderne keramisk kunst, her produseres ennå keramikk av utvalgte kunsthåndverkere som driver produktutvikling fra første til siste ledd i det som utgjør det ypperste av håndlagd porselensdesign i dag.

En omvisning i verkstedhallene og atelierene viste hvordan kunnskap om alt fra framstilling av farger og glasurer, historiske produksjonsmåter og teknikker, utforming og utvikling av nye designmodeller ivaretas under samme tak. Framstillingsmåter og teknikk som har vært voktet som statshemmeligheter (og fortsatt blir det), videreutvikles og fornyes her med stor respekt for levende industritradisjoner.

Selv om vi her i Norge ikke kan vise til likedanne håndverkstradisjoner i keramikkfaget, er det likevel oppmuntrende å få bekreftet at norsk kunsthåndverk som samtids- og kunstuttrykk på ingen måte står tilbake for internasjonal utvikling i faget, kanskje tvert i mot. Mens kunsthåndverk i Frankrike og andre sentrale europeiske land følger en mer formal og tradisjonsbasert tankegang, har generasjonen som de tre norske kunstnerne springer ut i fra, stadig utforsket nye metoder og muligheter for personlig uttrykk i sitt arbeid. Katalogen som følger utstillingen gir mye interessant bakgrunnsmateriale om dette, blant annet i en tekst av kurator Anne Britt Ylvisåker ved KODE museum i Bergen.

Like etter publikumsåpningen mandag hadde franske medier som Le Figaro og Paris Match omtalt begivenheten på Sevres og Dronning Sonjas besøk, og mye tyder vel på at norske medier etter hvert også vil gi seg i kast med å omtale utstillingen når den stilles ut på KODE museum i Bergen i april og på Sørlandets Kunstmuseum i september 2019.

Ringebu kommune gratulerer så mye til Torbjørn Kvasbø, som forøvrig er en strålende ambassadør for Norge, Oppland og Ringebu på sine mange oppdrag, utstillinger og reiser rundt i verden.