Vegkart med innmålte stikkrenner

Stikkrenner for kommunale, private og en del fylkesveger, og andre vegdata i NVDB.

Vegkart her: kart - Ringebu kommune

Informasjon om stikkrenner

Stikkrenner er målt inn i løpet av 2015, 2016 og 2022 for kommunale og private veger.
Delvis også for fylkesveger i 2015-16.
Bruksområde er drift av veger, for å ha oversikt over kritiske punkt ved flom og skred hendelser, og som en del av grunnlaget for beregning av dreneringslinjer som viser hvor vannet renner både i normalsituasjon og ved flom.
Alle stikkrenner som er målt inn er lagt inn i NVDB Nasjonal Vegdatabank og er fritt tilgjengelige også for private vegeiere.
Hvis en søker på Ringebu først og Stikkrenne/kulvert etterpå i søkefeltet oppe til høyre vil en få opp stikkrenner i Ringebu og kunne zoome inn på disse og se på egenskaper.

Veger i bratt terreng og rett nedenfor og ovenfor bratt terreng er prioritert med tanke på forebygging av flom og skred.
For innmålte stikkrenner er det målt innløp og utløp, så de ligger som grønne linjer i kartet.
Noen gamle registreringer med bare ett punkt med omtrentlig plassering ligger også i kartet, det gjelder langs veger driftet av stat eller fylke.
Det er ikke målt stikkrenner for alle veger, og egenskaper som for eksempel masse i innløp kan ha endret seg fra registreringstidspunktet.