Orientering om utbrudd av skabb ved Ringebu eldresenter

Kommunevåpenet tilpasset bruk i artikler

Det ble onsdag 12.9.2017 bekreftet 3 tilfeller av skabb ved og i forbindelse med Ringebu eldresenter.
Kommuneoverlegen mener at situasjonen med de igangsatte tiltak er under kontroll. Hvis utbruddet skulle bli mer omfattende vil vi komme tilbake med mer informasjon.

Det ble onsdag 12.09.2017 bekreftet tre tilfeller skabb ved og i forbindelse med Ringebu eldresenter. En beboer har fått påvist skorpeskabb som er mer smittsom enn den ordinære typen. Den kalles skorpeskabb fordi midden opptrer i stort antall. Beboeren som har skorpeskabb er nå isolert fra de øvrige beboerne ved sentret for å unngå videre smittefare.

I slike situasjoner er det ofte behov for informasjon knyttet til smittefare, symptomer og behandling. Kommuneoverlege har det overordna faglige ansvaret, og det er allerede igangsatt tiltak.  Hvis du har mistanke eller er usikker på om du har skabb, skal du oppsøke din fastlege.

Informasjon om symptomer og behandling finner du her. (PDF, 9 kB)