BRYLLUPSFEBER

Vi har hatt bryllup

I dag, på selveste Valentines day har 2. klasse ved Fåvang skole arrangert bryllup for klassegrisen Bjarne og hans engelske sauekjæreste Annemone. Bjarne banket på døra når elevene gikk i 1. klasse og har siden den gang bidratt til mye positivt engasjement. Han er med i skolehverdagen og lærer sammen med klassen og i helgene reiser han rundt på besøk til elevene. I juleferien var han på klassebamseleir hvor han møtte sin utkårede Annemone. Siden Annemone er engelsktalende har elevene blitt nødt til å kommunisere med henne på engelsk. Frieriet ble gjort pr. post og det var stormende jubel i klasserommet da Annemone besvarte brevet med et «yes». De siste ukene har elevene forberedt det storslagne bryllupet. Elevene har søkt skriftlig på jobber, skrevet taler, sanger, innbydelser til både foreldre og kosedyr, program, menyer (på norsk og engelsk), tatt mål av brudeparet før de dro til skredder, beregnet i forbindelse med handling, matlaging, dekorasjoner og gaver. Bryllupet har gitt oss anledning til å snakke om tema som omhandler folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap samt bærekraftig utvikling. Andreklassingene har jobbet med alle de grunnleggende ferdighetene i Fagfornyelsen – og det uten at det har blitt oppfattet som «skolearbeid» av elevene. Det ble en stemningsfull vielse med rørende inngang, allsang og polonese og at vielsen ble foretatt av vigselsperson Kristin Teigen gjorde seremonien komplett. Deretter fulgte en treretters middag laget av andreklassingene. Fadderne i 6. klasse gjorde en god innsats som servitører. Klassens toastmastere ledet middagen elegant og deretter var det tid for brudevals, fest og moro.

Takk til foreldre som har vært positive til prosjektet og støttet oss underveis. På selveste bryllupsdagen stilte de velvillige opp og flere hadde med kaker i mange etasjer.