Viktig melding!

Seksjonering

Seksjonering er å dele opp én eller flere bygninger i eierseksjoner, slik at flere kan eie hver sin del av bygningsmassen på eiendommen. En seksjonering kan kun omfatte én eiendom, og hele eiendommen med alle bygningene må være med i seksjoneringen. Du kan søke om seksjonering selv, og du trenger ikke fagkunnskap for å søke.

Reseksjonering er å endre på en eiendom som allerede er seksjonert.

En seksjonert eiendom er et sameie. Seksjonering er egna for oppdeling av boligblokker, horisontaldelte to- og firemannsboliger og næringsbygg i flere etasjer med forskjellige brukere av etasjene. Dersom eiendommen kan deles i hver sin fysiske del, anbefaler vi fradeling framfor seksjonering.

Hvem kan søke

Det er eier av eiendommen som kan søke om seksjonering og reseksjonering. Dersom du signerer søknaden på vegne av eier, må fullmakt fra grunneier legges ved.

Søknadsskjema 

Standardiserte søknadskjema for seksjonering og reseksjonering

Hvis du er usikker på hva du skal skrive i de ulike punktene i søknadsskjemaet, kan du se på departementets veileder for utfylling av søknad om seksjonering (PDF)

Mer informasjon

 

Aktuelt lovverk


Søknad

Søknader kan sendes til post@ringebu.kommune.no eller pr post til Ringebu kommune, Hanstadgata 4, 2630 Ringebu. 

Behandling av søknad om seksjonering medfører gebyrer etter kommunens gebyrregulativ

Spørsmål om seksjonering i Ringebu kommune: jon.helge.silli@ringebu.kommune.no tlf: 90197592

 

Sletting av seksjonering:

Hva får du?

Seksjonssameiet oppløses. Når du sletter seksjoneringen på en eiendom, eier du ikke lenger en seksjon, men en andel av grunneiendommen. Når seksjoneringen slettes vil pant i de opprinnelige seksjonene gå over til å hefte i den ideelle andelen som seksjonens sameiebrøk representerer.

Krav til søker

Alle seksjonseierne må skriftlig samtykke til å slette seksjoneringen. Eventuelle panthavere må også skriftlig samtykke til å slette seksjoneringen. Søknaden må leveres med originale underskrifter og kan derfor ikke leveres digitalt.

Hva koster det?

Sletting av seksjonssameiet koster kr. 545,- (tinglysingsgebyr)

Slik søker du

Fyll ut søknaden:

·  Last ned og skriv ut skjema for søknad om sletting. Du kan velge om du vil laste det ned som PDF-fil på denne lenken (PDF, 32 kB) eller som Word-fil på denne lenken (DOCX, 14 kB). Skjemaet er helt likt uansett filtype. 

·  Alle seksjonseiere må skrive under på skjemaet eller på et eget vedlegg.

·  Eventuelle fullmakter må sendes inn.

·  Samtykke til sletting av seksjonering fra panthavere må legges ved søknaden.

·  Merk at signaturer må være originale eller som bekreftet rett kopi. De kan heller ikke være eldre enn 6 måneder.

Send søknaden:

Lever søknaden til oss per post eller ved oppmøte. Den kan ikke leveres digitalt, da vi må ha originale signaturer. 

·  Postadresse:  Ringebu kommune Hanstadgata 4, 2630 Ringebu

·  Besøksadresse:  Hanstadgata 4, 2630 Ringebu

 

Hva skjer videre?

Vi tar kontakt om noe er uklart eller det er mangler i søknaden.