Høydemåling sand Lågen 2024

Det er målt på 2 sanddyner i 2024 sør for Elstad og nord for Fåvang. Målingene er gjort med Trimble SX10 skannestasjon.
Det var forventet at storflommen i 2023 hadde lagt igjen en del ny sand.
Ut fra det en ser fra E6 var det forventet relativt liten endring på høyden på sanden sør for Elstad og noe mer på sanden nord for Fåvang.
Kartene illustrerer endringer i antall cm fra 2023 til 2024, pluss der sanden er høyere og minus der sanden er lavere. Det må zoomes inn en del på kartene.
Felles for begge sanddynene er store områder med endringer på +/- 0-20 cm  som kanskje er mindre enn forventet etter en storflom som i 2023.

Endringer sanden nord for Fåvang:
Lengst nord/oppover og i en stripe midt etter sanddynen er det små endringer. Lengst sør/nedover og øst/inn mot flomvollen og E6 er det områder der det er lagt igjen en del sand. Lengst sør er det også målt på et nytt område på 9500 kvadratmeter som har vært under vann ved tidligere målinger, så sanddynen har vokst en del sørover/nedover.
Ut mot hovedløpet av elven er det transportert ut en del masse.

Endringer sanden sør for Elstad:

Det er målt en strekning til lengst sør på sanden sør for Elstad, her har sanden vokst med 15-104 cm i et område.

Utenfor Trøståkervollene er det målt på 2 områder fra vestsiden av Lågen som ikke har vært målt tidligere, men der det er tydelig at det er lagt igjen ny masse.

Arealet her og arealet beskrevet ovenfor lengst sør på sanddyna sør for Elstad er ca 180000 kvadratmeter.
Det er like stort som et areal som står under vann nå, men var tørr sanddyne lengst nord på sanddynen sør for Elstad for få år siden, så det er en stor og tydelig massetransport sørover.
Det kan være minst 200000 kubikk som er flyttet opptil 2km sørover på få år.

Sanden i disse områdene er lite komprimert (løs) og elva vil transportere den videre sørover i årene som kommer.

Og laget nye kart for Elstadsanden, splitta i 2 for å gjøre de lesbare.

Hovedtrekkene er ganske like her med at de største endringene er transport av sand ut fra område ut mot hovedløpet av elven og lagt igjen noe sand lengst sør og inn mot E6 fyllingen. Endringene her er mindre enn for sanden nord for Fåvang. Det skyldes trolig at sanden her har ligget lenger og har satt seg mer.
Deler av sanddynen her var ikke tilgjengelig på grunn av høyere vannstand enn normalt for årstiden og is, men det er ingenting som tyder på store forskjeller i forhold til det område som er målt.

Endringene for begge sanddynene er mindre enn forventet etter en såpass stor flom som i 2023.
Årsaken til at 2023 flommen la igjen mindre ny masse enn flommene i 2011 og 2013 kan være at en større flom transporterer sanden lenger før den blir lagt igjen så den transporterer sanden forbi Fåvang og kanskje helt ut i Losna. Flommen i 2023 var 84 cm høyere ved Elstad camping enn flommen i 2013.
Vannstanden steg og sank også mye raskere i 2023 enn i 2011 og 2023, så varigheten på flommen kan ha spilt inn på hvor mye sand som har blitt lagt igjen.
Det kan også tenkes at elva skyver sanden foran seg minst like mye som den sedimenterer ny sand, og at det også skjer under flommene.
Konklusjon er at massetransporten er stor og at det er mye vi ikke vet om virkninger av ulike flommer.
Det er variasjoner i størrelse, varighet, og kan være variasjoner i faktorer vi ikke kjenner til.

Det blir ofte argumentert for uttak av masse. Det samla arealet av elva mellom Elstad camping og Fåvang er ca 1500000 kvadratmeter.
Skulle en senka elveløpet 0,5 meter i snitt så ville det dreie seg om ca 750000 kubikk med masse.
Et lastebillass er ca 10 kubikk, med henger en del mer, med 18 kubikk ville det tatt 41667 lass.
Det er bare ca 6 meter fall langs elva fra det flater ut mellom Harpefoss og Hundorp til elva renner ut i Losna, så hele den strekningen på snaut 3 mil har strekninger der det blir lagt igjen mye masse.
Realistisk sett er det lite sannsynlig at masseuttak i Lågen er økonomisk, praktisk og miljømessig gjennomførbart i så stort omfang at det har noen effekt i forhold til flom. Elva ville legge igjen ny masse hele tiden. Uttatt masse ville også variere fra ressurs til ubrukelig.
Hvor skulle en gjort av den ubrukelige massen og hvem skulle ta kostnaden med masseuttaket?
Ved massivt uttak av masse kunne en også risikert å endre elvestrømmen så elven hadde begynt å grave på nye steder og skapt nye problemer.